Prachtig
beklemmend geschreven
Roodkapje, zo heet dit nieuwste boek van Unni Lindell. Er was
bij de uitgever enige tijd twijfel of de titel misschien Nachtboek moest worden. Begrijpelijk want het Nachtboek – een dagboek
maar dan tijdens de nacht geschreven - speelt een belangrijke
rol. Deze keer geen Cato Isaksen in de hoofdrol. Wie wel? Drie
zussen en hun grootmoeder. Judith, Lisbet en Carol Manner, zo
heten de zussen. Hun moeder heeft het gezin verlaten waarna de
grootmoeder de meisjes moest opvoeden. De zussen zijn volwassen
en één van hen vermoordt al geruime tijd mannen.
Waarom doet ze dat? En wie van de drie is het?
Roodkapje heeft als thema's: ‘pedofilie’
en ‘geschondenheid’. Het is een verhaal over de pogingen
om ondanks traumatische ervaringen een vrij normaal leven te leiden.
Unni Lindell schakelt over van de ene zuster naar de andere, het
verhaal wordt vanuit verschillenden invalshoeken verteld. Jeugdervaringen
worden onder andere via ‘Nachtboek’ belicht. Als achtergrond
fungeert de winter in Noorwegen met zijn ijzige kenmerken. Een
buurman verricht naspeuringen naar de zusters. Hij is een oude
politieman die al geruime tijd vermoedt dat er bij de vrouwen
iets niet helemaal deugt. Een onvergetelijke bijrol is weggelegd
voor de oude dementerende oma die, in schemertoestand, haar leven
geprojecteerd ziet op de wand van een kamer in een verpleeghuis.
Unni Lindell roept een beklemmende sfeer op. Haar
grote kracht ligt in haar schrijfstijl, in de manier waarop ze
gevoelens en gedachten verwoordt. Regelmatig komen passages voorbij
waarbij ik de behoefte voelde ze nogmaals te lezen. Omdat ze prachtig
geschreven zijn en tot nadenken stemmen. Melancholiek en beklemmend.
Bij de compositie van het boek heeft Lindell gebruik gemaakt van
de thema’s als : vorst, sneeuw, noorderlicht en ijs. Aan
het eind van het boek komen ze nog eens terug.
De ontknoping is verrassend.
Roodkapje is een boek waarin de agressie van een vrouw een belangrijke
rol speelt, soms resulteert dit in gewelddadige scènes.
In het nawoord schrijft Unni Lindell dat ze al jaren met het idee
voor dit boek heeft rondgelopen. Een verhaal over geschondenheid
en hoe hiermee verder te leven is al eerder verteld. Unni Lindell
doet het opnieuw, via een misdaadroman en op haar eigen wijze.
Prachtig en beklemmend geschreven.
Unni
Lindell (2006) - Zwanenmeer **** |
Siv Ellen Blad is vermoord. Na haar viooloptreden bij de uitvoering
van ‘Het Zwanenmeer’ maakten messteken een eind aan
haar leven.
Ze laat een diep verdrietige dochter – Maiken – na
en een ex die duidelijk minder van haar gecharmeerd was.
Aan Cato Isaksen, inspecteur, de taak om de sociale omgeving van
Siv Ellen Blad te ontleden. Wie was zij, wie waren haar vrienden
en vijanden en wat bewoog haar?
De inspecteur begint bij nul. Vele bladzijden later – als
het boek uit is – blijkt dat veel niet was wat het aanvankelijk
leek.
Tijdens het onderzoek wordt de jongste zoon van Cato - Georg -
opgepikt door een oom die veel moois belooft. De vermoeide inspecteur
lijkt de signalen van zijn zoon niet op te pikken.
Ongeveer tegelijkertijd voltrekt zich in 2004 de zeebeving in
de Indische Oceaan die een enorme tsunami veroorzaakt. Een collega
van het Noorse politieteam was ter plekke en iedereen houdt zijn
hart vast. Waar is hij?
Dit is de vijfde misdaadroman
rondom inspecteur Isaksen en zijn team. Wie de vorige vier delen
heeft gelezen kan zich verheugen op een feest der herkenning.
Tijd is verstreken, maar oude bekenden zijn gemakkelijk te herkennen
hoewel de karakters zich ontwikkeld hebben gedurende de serie.
Cato Isaksen is ondertussen beland in een volgende levensfase,
maar ingesleten gewoontes zijn toch lastig te veranderen. In Zwanenmeer staat – naast het misdaadverhaal - Cato centraal.
Unni Lindell heeft een indringende
schrijfstijl en ze zet personages en situaties krachtig neer.
Daarnaast creëert ze spanning. Zo weet ze bijvoorbeeld door
herhaling onrust aan te wakkeren. Een voorbeeld. Cato is voortdurend
bang dat hij vergeet zijn zoon van school te halen. (uiteraard
is deze angst gebaseerd op eerdere missers). Regelmatig gaat er
in zijn geheugen een alarmbel ‘niet vergeten’ af.
Als lezer ga je meeleven en je vreest het ergste. Unni Lindell
roept daarnaast regelmatig dreiging op. Door overpeinzingen die
voorspellingen lijken, door dromen die akelig dichtbij de werkelijkheid
komen of door het wisselen van perspectief. Soms weet de lezer
meer dan Cato Isaksen en houdt zijn hart vast. Een goed verhaal, sterk uitgewerkte
personages, een verrassend plot en een eind dat ontroert. Dader-
en slachtofferrol stemmen tot nadenken. Dit vijfde deel uit de
Cato Isaksen-serie mag er wezen!
Unni Lindell is een Noorse topauteur die eigenzinnige verhalen
vertelt en niet meelift op de golven van een hype. Ze doet vooral
- heel goed - haar eigen ding.
|