naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z
Moederziel (2009) Sophie Hannah **
Veel en uitvoerig

Sally is een jonge moeder met een bijzonder druk leven. Op een avond ziet ze een uitzending op tv over een moeder die haar dochter en zichzelf heeft vermoord. Ze herkent de namen want ze kent de vader van het gezin. Met hem heeft ze een jaar geleden en korte affaire gehad. Dan verschijnt de vader in beeld en blijkt dat dit niet de man is die ze kent als Mark Bretheric. Dit is een andere man. Maar wie was dan de man met wie ze heeft gescharreld? Sally zou naar de politie kunnen gaan maar ze heeft haar echtgenoot nooit verteld over haar slippertje. Er zit niets anders op dan zelf op onderzoek uit te gaan.

Sophie Hannah heeft een 'whodunnit' geschreven. Ze wisselt dagboekfragmenten van de overleden moeder af met hoofdstukken die geschreven zijn vanuit Sally of vanuit het politieteam.
Sally is een overspannen, eigentijdse vrouw en moeder die bijna bezwijkt onder de last van de zorg voor kleine kinderen in combinatie met een drukke baan. ‘Overbezette moeders’ komt als thema op meerdere manieren langs. Een ander thema is dat kinderen hun ouders het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen. De politiemensen die aan de zaak werken, worden geschetst met hun beslommeringen en hun zorgen. Hannah belicht eveneens onderlinge relaties.

Toch overtuigt Moederziel niet. Sophie Hannah heeft veel woorden nodig om haar verhaal te vertellen. Hierdoor treedt met regelmaat vertraging op en daalt de spanning.
Sommige scènes zijn dermate emotioneel gekleurd dat het enigszins overdreven aandoet. Het misdaadverhaal zit op zich goed in elkaar maar toch geldt ook hier dat het allemaal wat veel en wat grenzeloos is.
Sophie Hannah verkoopt erg goed in eigen land en daarbuiten. Ze wordt een bestsellerauteur genoemd.
Maar de schrijfstijl van Hannah viel bij deze lezer niet voldoende in de smaak om uit te zien naar ander werk van deze Engelse auteur.