naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z | Meer over Kjell Eriksson
De stenen kist (2003) Kjell Eriksson ****
Een melancholieke sfeer


Inspecteur Ann Lindell moet samen met haar team de moordenaar vinden die op klaarlichte dag Josefin Cederen en haar 6-jarige dochter heeft overreden. De echtgenoot is verdacht, maar heeft hij het gedaan?
Dit is het begin van het boek van Kjell Eriksson, Zweed, hovenier en in zijn eigen land een gevierd thrillerauteur. 'De stenen kist' is het eerste boek van Eriksson in Nederlandse vertaling. Voor enkele van van zijn eerdere romans wist hij in eigen land prijzen in de wacht te slepen.

Ann Lindell, de sympathieke speurder, heeft het niet gemakkelijk met de oplossing van deze zaak. Daarnaast twijfelt ze over haar relatie en haar toekomst. Dit wordt integer voor het voetlicht gebracht. Zo doortastend als Ann in haar werk is, zo onzeker is ze over een aantal fundamentele levensvragen. Heeft ze een vlucht in haar werk gebruikt om te ontkomen aan belangrijke keuzes?

'De Stenen Kist' is een spannend boek. Maar er is meer! Het is daarnaast: mooi, toegankelijk en melancholiek en het gaat niet alleen om de oplossing van de moorden. Ook de hoofdrolspelers komen goed en geloofwaardig uit de verf. Daarnaast zijn: plaats, omgeving en tijdsbeeld prima geschetst. Het lijkt wel alsof deze succesvolle combinatie de Scandinavische auteurs in het bloed zit. Het plot deugt en in bepaalde opzichten is er een open einde. Dit is niet storend, het maakt nieuwsgierig naar meer.

Samengevat: spannend, goed geschreven, met een melancholieke sfeer en voorzien van echte karakters. Wanneer zou de nieuwe Ann Lindell uitkomen? Ik ga hem zeker aanschaffen.

De dode in de sneeuw (2005) Kjell Eriksson****

Mooi, beschouwend boek over gewone mensen


Little John is een voormalige kleine crimineel die idolaat is van aquariumvissen. Zijn vrouw Berit wacht thuis op hem, samen met hun zoon, maar Little John komt niet opdagen. Enige tijd later wordt zijn stoffelijk overschot gevonden. Hij is gemarteld. Zijn broer Lennart, ook een kleine crimineel, zint op wraak. Een zaak voor Ola Haver en zijn medewerkers.

De dode in de sneeuw kreeg in 2002 de prijs voor de beste Zweedse misdaadroman. Het eerste boek van Kjell Eriksson in Nederlandse vertaling – De stenen kist – vond ik prachtig. In dit boek was een hoofdrol weggelegd voor Ann Lindell. In dit tweede boek heeft ze ouderschapsverlof, ze is wel regelmatig aanwezig in het verhaal maar speelt niet de hoofdrol. Dat is overigens geen probleem, Ola Haver en andere personages dragen het boek met gemak.

Kjell Eriksson neemt de tijd om zijn verhaal te vertellen, hij heeft een rustige verhalende verteltrant. Voortdurend schakelt hij heen en weer tussen het werk van de politie en de belevingswereld van andere personages. De kracht van Kjell Eriksson ligt in het schetsen van gewone mensen - zoals politiemensen en nabestaanden - die bij een misdaad betrokken zijn. Dat levert levensechte en soms ontroerende portretten op. Ook over dit boek hangt een zekere waas van melancholie en bezinning. De problematiek van de Zweedse samenleving leidt tot beschouwingen door de personages. Het al dan niet kunnen verwezenlijken van dromen en verlangens staat in De dode in de sneeuw centraal. Dit thema wordt op meerdere manieren tegen het licht gehouden. Na het midden van het boek verhoogt de schrijver de vaart en de plot is verrassend. Mijn enige kritiekpunt is dat de hoeveelheid politiemensen soms verwarrend is. Wie is ook alweer wie? Terugbladeren naar hoofdstuk 6 bood uitkomst.

Een uitstekende schrijver deze Kjell Eriksson, Zweed en hovenier. Het lezen van De dode in de sneeuw heeft deze mening versterkt. Nu maar hopen dat de eerste twee boeken met Ann Lindell in de hoofdrol alsnog vertaald worden.

De dode in de sneeuw
Nachtzwaluw (2006) Kjell Eriksson ****
Rellen in Uppsala

Groepen jongeren raken slaags in Uppsala. Tijdens deze onrusten wordt ook Sebastian Holmberg vermoord. Er is al snel een verdachte. Zijn naam is Marcus en hij koesterde wraakgevoelens richting Sebastian omdat deze zijn vriendin had ingepikt. Inspecteur Ann Lindell gelooft niet in zijn schuld. Maar er speelde meer tijdens deze heftige nacht. Ali, afkomstig uit Iran, verdenkt zijn neef Mehrdad van de moord. Hij heeft hem ter plaatse gezien. Maar Mehrdad zegt dat hij het niet gedaan heeft en dat hij weet wie de dader is.

Ondertussen heeft de politie de handen vol aan brandmeldingen. Haat jegens buitenlanders laait op. Dit is het derde boek van Kjell Eriksson met Ann Lindell als inspecteur. Ze is alleenstaand en zorgt voor haar zoontje Erik. Dit is niet altijd gemakkelijk te combineren met drukke werkzaamheden bij de politie. Eigenlijk is ze eenzaam, maar ook eigengereid, een combinatie die niet altijd in haar voordeel uitpakt.

Kjell Eriksson zet de lijnen in dit boek mooi uit. In het begin is het even wennen en concentreren, maar daarna ontvouwt zich een prima verhaal. Eigenlijk beschrijft de auteur de problemen van een multiculturele samenleving in Zweden aan de hand van een misdaadverhaal. We maken kennis met Ali, zijn moeder en zijn opa. Ze zijn gevlucht, proberen te vergeten en een nieuw bestaan op te bouwen. Ali is een jongen van 15 die ontroert door zijn zorg en angst om zijn familie. Via zijn stem verschaft Eriksson de lezer toegang tot een immigrantenfamilie en hun pogingen een vreemd land te begrijpen. De nachtzwaluw speelt hierbinnen een rol. Het politiecorps komt in meerdere gedaantes voorbij. De vaste medewerkers van Lindell zijn aanwezig en deze keer zijn er ook connecties met een ander corps, waardoor we kennismaken met een andere tak van politiesport.

Een boek uit Zweden dat verontrust door vreemdelingenhaat en leed van nabestaanden. Door Eriksson toegankelijk en geloofwaardig gepresenteerd. Daarnaast volgen we het politieonderzoek met naspeuringen, hard werken, belangen en aandacht voor de dagelijkse perikelen van enkele hoofdpersonen. Aan het eind komen de lijnen samen en is de samenhang compleet. Wat rest is het teruglezen van hoofdstuk 1 en de constatering dat het boek goed in elkaar steekt. De auteur is van huis uit tuinder en zijn liefde voor landschappen en flora is merkbaar. Mooie schilderingen van een verlaten omgeving, bossen en een boerenbestaan. Dit staat in scherp contrast met het stedelijke Uppsala en zijn rellen. Hedendaagse maatschappelijke vraagstukken verwerkt binnen een goed geconstrueerd en genuanceerd misdaadverhaal!
De wrede sterren van de nacht - Kjell Eriksson ***

Mild en sfeervol.

In ‘De wrede sterren van de nacht’ komen we wederom Ann Lindell tegen, de hoofdpersoon uit voorgaande misdaadromans van Kjell Eriksson.
In de buurt van Uppsala zijn enkele oudere boeren gevonden, ze zijn doodgeslagen. Er zijn weinig tot geen aanwijzingen, de beide mannen leidden een geregeld en rustig leven. Ongeveer tegelijkertijd doet Laura aangifte van de vermissing van haar vader. Zijn naam is Ulrik Hindersten, een universitair docent, de grootste specialist van Petrarca in Zweden en liefhebber van Italië. 

Beide bovenstaande verhaallijnen  vormen de  rode draad in ‘De wrede sterren van de nacht’. Ann Lindell en haar collega’s proberen een spoor te vinden van de moordenaar die het op oude boeren heeft voorzien. De lezer volgt daarnaast Laura Hindersten tijdens haar belevenissen en de zoektocht naar haar vader. Deze  verhaallijnen wisselen elkaar af, de lezer schakelt moeiteloos mee.

Kjell Eriksson beschrijft zijn personages met mildheid en mededogen. We leren Laura kennen als een vrouw die de verdwijning van haar vader moeilijk kan hanteren. Beelden uit het verleden komen naar boven, beelden die herinneringen oproepen aan de jeugdjaren en aan haar moeder die op jonge leeftijd is overleden. Laura worstelt met haar verkregen vrijheid. De relatie met haar vader werkte verstikkend op haar ontwikkeling. Kjell Eriksson maakt van Laura een vrouw die van zeer dichtbij wordt beschreven, een vrouw die het spoor bijster lijkt te zijn.

De lezer volgt Ann Lindell in haar speurtocht als politievrouw, maar ook in haar privéleven  als alleenstaande moeder die haar zoontje Erik opvoedt.  De andere politiemensen komen zijdelings aan bod maar worden beschreven als gewone mensen. Eriksson houdt het ‘klein’.  Kjell Eriksson brengt  sfeer binnen het  misdaadverhaal. Door zijn manier van schrijven en door een zekere melancholie die als een waas over de gebeurtenissen en personages hangt. Maar ook door zijn beschrijving van gedachtes, omgeving, geuren, kleuren en het landschap.
Deze Zweedse ex-hovenier is een genuanceerd en mild verteller. De plot is weinig verrassend maar toch blijft de spanning aanwezig door de uitdieping van personages, hun lotgevallen,  achtergronden en  de loop van de gebeurtenissen.
Een mild en sfeervol verhaal over wat mensen drijft en de invloed van donkerte uit het verleden op het heden.

Nachtzwaluw
De wrede sterren van de nacht