naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z
De therapie (2007) - Sebastian Fitzek ****
De raadselen van de geest

Viktor Larenz is psychiater. Zijn dochter van 12 jaar die ziekelijk was, verdwijnt onder verdachte omstandigheden en keert niet terug. Vier jaar later is ze nog steeds verdwenen en Viktor, de psychiater  en vader trekt zich terug in zijn vakantiehuis op een eiland. Zijn huwelijk is door de verdwijning van zijn dochter op de klippen gelopen.
Dan komt Anna langs. Ze heeft last  van wanen en wil graag bij Viktor in therapie. Viktor heeft hier eigenlijk weinig zin in maar als Anna begint te vertellen, blijkt dat de inhoud van haar wanen opmerkelijke overeenkomsten vertonen met feiten rondom de verdwijning van zijn dochter Josy. Hoe kan Anna zoveel details weten of ‘zien’? Viktor stemt toe in therapie en voert gesprekken met Anna.

De therapie is een spannend boek. Het is het debuut van Sebastian Fitzek, een Duitse schrijver die afkomstig is uit Berlijn. Een overtuigend debuut waarmee hij genomineerd werd voor de Friedrich Glauser Preis 2006 voor het beste debuut. Inmiddels ligt het derde boek van Sebastian Fitzek in Duitsland in de boekhandel en wordt De therapie verfilmd.

Het verhaal van De therapie speelt zich deels tussen Anna en Viktor met verwijzingen naar het verleden. Een eilandbewoner speelt een opmerkelijke rol evenals enkele collega-psychiaters. Tijdens het lezen riep het ‘overdreven’ taalgebruik soms enige irritatie op. Als er bijvoorbeeld een storm woedt, dan woedt deze storm erg heftig. Hetzelfde geldt voor sommige hectische scènes die wat overdreven aandoen. Maar in het licht van de plot en de ontknoping verdwijnen deze bezwaren en past de constatering dat dit een misdaadroman is die goed in elkaar steekt en die zich onderscheidt vanwege de bijzondere ontknoping.
Mijn enige kanttekening is dat de beschrijving van de ernstige psychiatrische stoornis – schizofrenie-  soms geromantiseerd aandoet.

Sebastian Fitzek is een naam om te onthouden, we gaan vast meer van hem horen. In Duitsland werd halsreikend uitgekeken naar zijn derde titel, deze ligt sinds kort in de winkels en de reacties zijn enthousiast.

De vierde ster is toegekend als eerbetoon aan deze volwassen debuutroman.
De therapie is bijzonder geschikt voor de liefhebbers van de raadselen der psyche.

De gijzeling (2008) Sebastian Fitzek ****
Cliffhangers en plotwendingen te over

De therapie was het debuut van Sebastian Fitzek, een Duits auteur (1971). Nu is De gijzeling verschenen.  Beide boeken staan op zichzelf, ze zijn geen onderdeel van een serie. De therapie had kenmerken van een gesloten kamermysterie. De plot was opmerkelijk en bijzonder goed gevonden. Wat heeft Fitzek in petto met De gijzeling?

Ira Samin is psychologe. Ze is levensmoe en bereidt haar zelfmoord zorgvuldig voor. Haar dochter is overleden en ze kan haar dood niet verwerken. Deze plannen worden doorkruist wanneer er een gijzeling plaatsvindt in een Berlijnse radiostudio. Een gestoorde gek houdt in de studio mensen in gijzeling en speelt via de radio een luguber spel. Hij belt luisteraars op en als ze niet opnemen met de juiste beginzin dan vermoordt hij een gijzelaar. Antwoorden ze wel goed, dan wordt een gijzelaar vrij gelaten. Wat wil de man? Hij wil dat zijn verloofde naar de studio komt. Maar dat is een absurde vraag omdat ze al maanden geleden is overleden. De man wil dit echter niet geloven. Volgens hem leeft ze nog en spannen allerlei overheidsinstellingen tegen hem samen. Ira Samin, de psychologe, moet bemiddelen. De Berlijnse bevolking - en later een groot deel van de Duitse bevolking - luistert ondertussen geschokt mee via een rechtstreekse uitzending.

Sebastian Fitzek heeft met De gijzeling een eersteklas pageturner afgeleverd. Het boek is razend spannend en het is binnen korte tijd uit, hoewel het 414 pagina’s telt. Dit heeft te maken met de talrijke cliffhangers en de grote hoeveelheid plotwendingen. De auteur brengt ze behendig en volleerd aan. Meerdere keren staat de lezer op het verkeerde been als blijkt dat het verhaal een andere wending neemt dan gedacht. Het tempo en de afwisseling binnen het boek zijn hoog. De schrijfstijl sluit hierbij aan. Het verhaal leest uitermate vlot en de vaart blijft er stevig in.
Psychologe Ira Samin draagt het verhaal. Haar grondhouding is dat ze niks te verliezen heeft. Hierdoor trekt ze zich weinig aan van een omgeving die haar regelmatig benadert als een alcoholiste zonder ruggengraat. Wie Berlijn kent, zal verschillende locaties herkennen.  Het boek leent zich uitstekend voor verfilming door de grote hoeveelheid actie en de grote afwisseling van gebeurtenissen.

Misschien gebeurt er zelfs wel  iets teveel in het boek maar wie na afloop nadenkt over de verloop van het verhaal kan niet anders dan constateren dat Fitzek de regie goed in handen heeft gehouden en dat hij de lezer op vele momenten heeft verrast.
Is Sebastian Fitzek de Duitse Harlan Coben? Vergelijkingen gaan vaak mank maar deze jonge Duitse schrijver heeft plotwendingen en cliffhangers bijzonder goed in de vingers. Een spannend en verrassend verhaal van begin tot eind. Een echte aanrader voor wie spanning wil!
De wreker (2009) Sebastian Fitzek
Redelijk

Sebastian Fitzek is een Duitse schrijver die twee overtuigende misdaadromans heeft afgeleverd. Dat waren De therapie (2007) en De gijzeling (2008). In 2009 is wederom een titel van zijn hand verschenen genaamd : De wreker.

Een hoofdpersonage is Simon, hij is 10 jaar en heeft een hersentumor. Stern is advocaat en is perplex als deze Simon een moord bekend die hij vijf jaar voor zijn eigen geboorte heeft gepleegd. Dat kan helemaal niet en toch weet Simon door het noemen van feiten advocaat Stern te overtuigen. Stern zelf heeft een zoontje verloren en kan moeilijk leven met de gevolgen hiervan. Dan blijkt dat hij via Simon en een dvd informatie krijgt over zijn overleden zoon Felix. Stern slaat op hol en samen met Simon en enkele andere personages begint een zoektocht naar de achtergronden van de visioenen die Simon heeft. Dit voert hen kriskras door Berlijn en door de Berlijnse onderwereld met zijn louche praktijken.

De wreker heeft vaart en Sebastian Fitzek schrijft toegankelijk en vlot. Toch stijgt deze misdaadroman niet boven een gemiddeld niveau uit. Het verhaal van de paranormaal begaafde Simon doet soms enigszins geforceerd aan, hoewel Fitzek gelukkig niet vervalt in al te veel metafysische sferen. Het is allemaal net iets te geconstrueerd en het lijkt alsof het consequent aanbrengen van tempo en vaart het hoogste doel was van de auteur. Dit maakt wel dat het boek gemakkelijk en snel leest, maar het gaat ook ten koste van diepgang en beroering.
De goeden zijn daarnaast iets te goed en de kwaden iets te louche.

De wreker staat zeker garant voor vaart en spanning en Fitzek is getalenteerd maar deze misdaadroman als geheel overtuigt slechts met mate. Redelijk. Fitzek kan beter.

De therapie

 

 

 

 

 

De gijzeling