naam
start | boeken | auteur | links

Kjell Eriksson werd in 1953 geboren in Uppsala - Zweden. Op zijn zestiende verlaat hij het ouderlijk huis. Daarna heeft hij gewerkt bij de posterijen en in de visserij. Sinds de jaren 70 is hij werkzaam als tuinier. Hij heeft zich onder andere gespecialiseerd in rozen. Zijn schrijverschap begon met het maken van teksten voor een vaktijdschrift binnen de tuiniersbranche. Hij is tot het schrijven van boeken gekomen door toeval. Eriksson vroeg een journalist een artikel te schrijven over het vak van tuinier. De betreffende persoon had daar geen zin in en Eriksson besloot om het dan maar zelf te doen. Uiteindelijk werd dat een novelle. Achteraf vindt Eriksson dit een slecht boek. Maar ja…. in het begin was hij ook niet goed in het telen van rozen. Hierna kwamen de romans. Zijn eerste romans behoorden tot het genre 'arbeidersliteratuur'. Overigens heeft Zweden een rijke traditie wat betreft maatschappij-kritische romans. Verhalen over het leven van arbeiders, over de gewone man, geëngageerde en sociaal bewogen boeken. Zijn literaire voorbeelden op dit terrein zijn Ivar Lo Johansson en Moa Martinson. Deze auteurs hebben ook geshreven over 'de gewone man' .
Kjell Eriksson is eigenlijk bij toeval misdaadromans gaan schrijven. In zijn hoofd had hij de situtatie van de vondst van een dode man. Hierop heeft hij verder geborduurd. Daarna is het boek eigenlijk vanzelf ontstaan. Toen dit boek de debuutprijs kreeg van het Zweedse misdaadgenootschap werd pas goed duidelijk dat hij een misdaadroman had geschreven. Kjell Eriksson vindt dat je ook in een misdaadroman iets kwijt kunt over de samenleving, dat is de overeenkomst met de 'gewone' romans die hij schreef. Een recensent schreef ooit dat er in de boeken van Eriksson weinig Armani-pakken voorkomen, daarentegen wel veel kleren voor het 'gewone volk'. Die recensie sprak hem erg aan. Hij vindt van zijn schrijfstijl dat hij ongeveer schrijft zoals hij praat.
In 2002 kreeg Eriksson een belangrijke Zweedse prijs voor 'De stenen kist.' Dit is zijn derde misdaadroman waarin Ann Lindell en haar vriend Edvard Risberg de hoofrollen spelen. Het is het eerste boek dat in Nederlandse vertaling is verschenen. Ook in andere landen, zoals Duitsland, is dit het geval. Eriksson vindt dit wel jammer, hoewel hij het begrijpt. Dit vanwege het feit dat hij in de twee voorgaande boeken de achtergrond en de context van het duo beschreven. Evenals de introductie van de karakters en de omgeving waarin Ann werkzaam is.

Kjell Eriksson vindt Ann Lindell een hele gewone Zweedse vrouw. Ze is bij de politie gegaan omdat ze onrechtvaardigheid haat. Dat was haar drijfveer. Ze is tussen 35 en 40 jaar, ze mag haar leidinggevende wel en ze heeft privé-problemen zoals de meeste mensen. 'Dus nogal normaal', aldus Eriksson.
Hij vindt zichzelf geen 'bewuste' schrijver. Hij begint en komt dan ergens uit. Hij heeft niet echt een vooropgezet plan. Zijn uitgever heeft het daar wel eens moeilijk mee, aldus Eriksson.
Hij bewondert de schrijvers: Sven Delblanc, Kerstin Ekman und Torgny Lindgren Zij vertegenwoorigen een realistische verteltraditie.
Eriksson heeft vanuit zijn achtergrond als tuinier een bijzondere interesse voor het landschap en de natuur. De natuur is voor hem een grote inspiratiebron. Vooral de rust en de stilte geven hem kracht. Hij begrijpt mensen niet die in het bos wandelen en dan niet weten dat een bepaalde boom een linde is. Uit de natuur haalt hij veel inspiratie. Misschien is het voor hem zelfs wel de essentie van het bestaan.
Zijn boeken verkopen goed in Zweden. Er zijn vertalingen verschenen in Nederland, Duitsland, Finland, Denemarken en de VS. Zijn leven is hierdoor veranderd, zijn agenda is vol, maar hij heeft ook nog steeds zijn tuiniersbedrijf. Als het hem allemaal te veel wordt, trekt hij zich terug en verricht zware lichamelijke arbeid. Kjell Eriksson is de vader van vijf dochters en een zoon.
(Bron: interviews bij Schwedenkrimi.

 

Kjell Eriksson
 
Het schrijven van een roman is moeilijker dan het kweken van een roos. Als je de aarde goed behandelt, dan krijg je een helder antwoord. Als je aardig bent voor de aarde, dan doet ze het zelf. Bij woorden werkt het niet op deze manier. Rozen zijn eenvoudiger te hanteren dan mensen.

Als mijn agenda vol is met afspraken en lezingen en als ik daarin dreig te verzanden, dan trek ik me terug in de natuur en ga graven. Dan besef ik weer heel goed wat echt belangrijk is.