Val McDermid - Moment van afscheid (2012) **** (Vertaling: Frank Lefevere)
Wraak

‘Moment van afscheid is het vijfentwintigste boek in Val McDermids (dat mogen we best zeggen) omvangrijke oeuvre, en de zevende met Tony Hill en Carol Jordan in de hoofdrollen. De beide protagonisten draafden in 1995 voor het eerst op in De sirene, en nadien nog in Het profiel (The Wire In The Blood, waarnaar ook de televisieserie is vernoemd). Daarnaast in De laatste verzoeking, De kwelling, De wrede hand en twee jaar terug nog in Een spoor van bloed.

In haar jongste boek grijpt McDermid terug op dat tweede boek in de reeks: Het profiel. Hierin werd twaalf jaar geleden de seriemoordenaar Jacko Vance gepakt. Het was een van de eerste en vooral afgrijselijke zaken van klinisch psycholoog en profiler Tony Hill en politieinspecteur Carol Jordan. De televisiester is echter nooit veroordeeld als seriemoordenaar of voor de moord op Tony’s protegé en collega. Maar hij zat wel vast (tot genoegen van alle betrokkenen), zij het (daar komen ze nu achter) in een te licht beveiligd cachot. In alle rust om zijn wraakplannen uit te werken. Met zijn charme, goed stel hersenen en geld, weet hij een jarenlang voorbereide stap buiten de gevangenismuren te zetten, en kan zijn spel beginnen.

Tegelijkertijd vindt in de straten van Bradfield ook nog een reeks moorden op straatprostituees plaats. Het team zware misdrijven is speciaal voor dit soort zware misdaadreeksen opgericht, maar krijgt met deze moorden haar laatste opdracht. Wegens geldgebrek. Waardoor Tony Hill ook eigenlijk niet meer mee mag doen. Zijn hulp is echter welkom, en Tony kan wel wat afleiding gebruiken nu Vance op strooptocht is.

McDermid gooit hiermee twee balletjes in de lucht, en zal er, zo blijkt al gauw, een derde balletje bijgooien. Zou een zwaar plot bij iedere andere misdaadauteur ten koste gaan van de psychologische diepgang, McDermid laat zich niet kennen. Toch lijkt het allemaal wat teveel van het goede; de tweede plotlijn raakt aardig ondergesneeuwd door het denderend geweld en de voortvloeiende psychologische uitwaaiers van Vance.

McDermid springt vanuit verschillende perspectieven van crisis naar crisis, de lezer zo opjagend over de bladzijden. De wraak van Vance werkt wonderwel, omdat McDermid haar scheppingen kent, en om ze geeft. Toch mondt de wraakserie uit in een wat gedesillusioneerde en abrupte apocalyps. Het heeft wel impact. Dat wel. Maar toch.

De relatie tussen Tony en Carol die in de voorgaande boeken langzaam maar zeker opbloeide, en die met dit boek zou eindigen in een voortzetting van het samen-in-een-huis-wonen nabij Worcester in de country-side. Maar Vance gooit handenvol roet in het eten en de kans dat beide zwaar gehavende protagonisten elkaar nog eens maar in de ogen kijken lijkt al onvoorstelbaar. Ja, wat gaat er nog komen? Dat is een vraag die misschien wel geen antwoord kent.