Het effect van een teletijdmachine |
Paul Doherty schrijft historische misdaadromans. Zijn achtergrond
als geschiedkundige komt hem daarbij goed van pas. De ene keer vertoeft
hij in de vijftiende eeuw, dan weer in het oude Egypte. De nieuwste
reeks brengt de lezer naar de vierde eeuw voor Christus, toen Alexander
de Grote west en oost bij elkaar bracht door zijn ongekende expansiedrang.
In 'Het huis des doods' zit
Alexander nét op de troon. Zijn troepen zijn gelegerd aan
de Hellespont, klaar om het Perzische rijk binnen te vallen. Er
worden offers gebracht om de goden gunstig te stemmen. Alle offers
blijken bezoedeld en daardoor wordt de aanval uitgesteld. Alexander
ontbiedt zijn jeugdvriend en arts Telamon in de hoop dat deze kritische
geest het ongunstige tij kan keren. Telamon komt er al snel achter
dat iemand knoeit met het voedsel van de offerstieren, maar wie
de gidsen vermoordt die Alexanders leger door Perzië moeten
leiden en wie de beruchte spion Naiphat zou zijn, is ook voor hem
een raadsel.
'Het huis des doods' heeft
mij aangenaam verrast. Het werkt als een teletijdmachine: als je
je eenmaal door het taaie begin met prologen en lijsten historische
personages wurmt, staat je een boeiende reis naar de vierde eeuw
vC te wachten. Via Telamon leer je heel wat van de gewoonten en
gebruiken uit die tijd kennen, zoals de militaire strategie van
Alexander, het leven in een legerkamp, de medische kennis. Paul
Doherty is bovendien een vakman, hij weet zijn lezers te boeien
door een snelle opeenvolging van afwisselende gebeurtenissen. De
ene keer ben je aan het hof van Darius III, de Perzische koning
der koningen, die Griekse spionnen ontvangt, maar één
van hen niet vertrouwt. Even later voel je de verveling in het wachtende
tentenkamp toeslaan en hoe kan die beter doorbroken worden dan door
een militaire oefening of een drinkgelag? Ook vrouwelijk gezelschap
ontbreekt niet in de mannenwereld van Alexander. Kortom, een met
vaart geschreven verhaal dat spanning en diverse gevoelens opwekt.
Het meest heb ik genoten van het subtiele spionnenspel. Onvoorstelbaar
hoe die mensen dat met beperkte communicatiemiddelen voor elkaar
kregen.
Verder is 'Het huis des doods'
een rechttoe rechtaan whodunnit waar de speurder enkel door scherpe
waarneming en combinatie van feiten tot een oplossing kan komen.
Leuk om je hersens te laten kraken.
|