Bloedstollend kat- en muisspel
Van middernacht tot half zes
beulen vier vrouwen zich af in een lunchpakkettenfabriek in Tokio.
Door het werk groeit er tussen hen een soort van vriendschap: ze
wachten elkaar op op de parking en werken samen om de beste jobs
aan de band te bemachtigen. Als een van de vier in een woedeaanval
haar man vermoordt, roept ze de hulp in van een collega om het lijk
kwijt te raken. Die kan de klus niet alleen klaren en uiteindelijk
raken ze er allemaal bij betrokken.
Natsuo Kirino begint met een
uitgebreide schets van het leven van de vier vrouwen. Ze wisselt
elke keer van vertelperspectief zodat de lezer goed te weten komt
wat de vrouwen bezighoudt.
Kuniko leeft om te kunnen consumeren en sluit lening op lening af.
Yoshie is een weduwe met de zorg voor een bedlegerige en veeleisende
schoonmoeder. Ze kan met moeite de touwtjes aan elkaar knopen.
Yayoi heeft twee kleine kinderen en een gokverslaafde man die haar
slaat. Tot bij haar de stoppen doorslaan. Masako werkt 's nachts
om overdag te kunnen slapen zodat ze contact met anderen kan vermijden.
Ze hebben alle vier een grote verlatenheid gemeen. Of ze nu wel
of niet in een gezin leven, ze staan er au fond alleen voor.
Naast de vrouwen heeft Kirino
ook aandacht voor de man die vermoord gaat worden en voor crimineel
Satake. Het is namelijk zijn goktent waarin het toekomstige slachtoffer
net iets te veel amok maakt. Aanvankelijk ziet het er naar uit dat
de vrouwen met de misdaad weg komen. Zeker als Satake opgepakt wordt.
Door zijn gewelddadig verleden is de politie er quasi zeker van
dat hij de dader is. Maar stilaan begint de eensgezindheid tussen
de vrouwen te verbrokkelen. Eigenbelang komt op de voorgrond en
is de oorzaak van een bij momenten bloedstollend kat- en muisspel.
Het hek is helemaal van de dam als Satake vrijkomt.
Ik vind dit om verschillende
redenen een topthriller. Kirino bouwt veel spanning op, beschrijft
ook enkele gruwelijke scènes. Meestal ben ik daar niet zo
tuk op, maar in dit boek zijn ze op zo'n natuurlijke, vanzelfsprekende
manier onderbouwd, dat je als lezer gewoon meegaat in het ijzersterke
verhaal. Dat heeft te maken met de prima uitwerking van de karakters.
De vrouwen maken schokkende dingen mee, maar anticiperen daar ook
op, en groeien erdoor. Dit alles, en eigenlijk nog veel meer, maakt
deze thriller boeiend van begin tot eind. Niet voor niets kreeg
De Nachtploeg de hoogste Japanse thrillerprijs. Niet voor niets
wordt dit boek aangeprezen door Mo Hayder met "Intens, krachtig
en onweerstaanbaar tot het eind". En niet voor niets krijgt
het van mij vijf sterren. Klasse, die Kirino. |