Gorki Park (1981)Martin Cruz
Smith **** |
De opwachting van Arkadi Renko
Martin Cruz Smith is zuinig
op zijn personage Arkadi Renko. In de loop van twintig jaar verschenen
slechts vijf boeken met hem in de hoofdrol. Via het voorlopig laatste,
'Wolf eet hond', leerde ik dit jaar zowel Renko als de schrijfstijl
van Cruz Smith kennen. Dat voorproefje smaakte naar meer en ik was
dan ook supergelukkig toen ik in de ramsj drie andere Arkadi-Renko-delen
vond.
In 'Gorki Park' maakte Arkadi
Renko voor het eerst zijn opwachting. Het boek verscheen in 1981
en speelt zich ook in die tijd af, tijdens de regeerperiode van
Brezjnev. Renko is hoofdinspecteur bij de Militie en zijn mannen
vinden in het park van de titel drie lijken. De manier waarop ze
vermoord en verminkt zijn roept bij Renko associaties op aan onlangs
gepleegde executies. Die werden bijna met zekerheid door de KGB
uitgevoerd. Hij verwacht dan ook dat het onderzoek hem uit handen
genomen zal worden, maar vreemd genoeg gebeurt dat niet. Gesteund
door zijn meerdere probeert Renko te achterhalen wie de lijken zijn
en waarom ze vermoord werden.
Cruz Smith geeft een beklijvend
beeld van de sovjettijd, waar corruptie welig tiert, ronkende ideologische
volzinnen de realiteit verbloemen, je vertrouwen in mensen bijna
doorlopend geschaad wordt maar waar ook de meest geavanceerde onderzoekstechnieken
in gebruik zijn.
Renko houdt zich door zijn intelligentie en intuïtie goed staande.
Hij redt zich uit netelige situaties met hoge partijbonzen en voert
een hypothetisch gesprek met de man die hij ervan verdenkt de moordenaar
te zijn. Dialogen om van te smullen zijn dat, net zoals de liefdesgeschiedenis
die in het boek zit. Ergens in het onderzoek duikt Irina op, een
intrigerende jonge vrouw. Renko voelt zich vanaf het eerste ogenblik
tot haar aangetrokken. Haar haat voor alles wat van de overheid
komt, hemzelf incluis, raakt hem dieper dan hij mogelijk geacht
had. Misschien heeft dat ook te maken met het einde van zijn huwelijk.
Na tien jaar is zijn frigide en partijtrouwe vrouw het beu dat Renko
zo weinig ambitieus is en ze ruilt hem in voor een collega die wel
uit het goede hout gesneden is.
Kortom, Renko krijgt het op
alle vlakken moeilijk. Zijn onwil om concessies te doen aan de waarheid
brengt hem in nauwe schoentjes. Hoe dichter de oplossing nabij is,
hoe gevaarlijker het voor hemzelf wordt. Hij kent zijn vijand, maar
het is moeilijk in te schatten met welke achterliggende organisatie
hij rekening moet houden. Dat is niet alleen voor Renko moeilijk,
ook als lezer had ik wel eens het gevoel iets niet te begrijpen.
In het geheel van dit prachtige boek is dat bijzaak en versterkt
het alleen maar het gevoel dat Gorki Park het verdient om nog eens
gelezen te worden. Niet voor niks wordt het een klassieker genoemd. |
|
Rood plein (1992)Martin Cruz Smith ****
Weerzien
na tien jaar
De Arkady-Renko-reeks
van Cruz Smith maakt flinke tijdsprongen. 'Gorki Park' verscheen
in 1981, respectievelijk acht en elf jaar later kwamen 'Poolster'
en 'Rood Plein' uit. De tijd waarin de personages opereren loopt
quasi gelijk met deze data. De Arkady Renko uit 'Rood Plein' is
dus zowat tien jaar ouder dan die van Gorki Park. In dat boek leerde
hij Irina kennen, de vrouw van zijn leven. Omstandigheden brachten
hen naar New York en bepaalden dat slechts één van
hen in het Westen kon blijven. Dat werd Irina. Renko ging met geheven
hoofd maar bezwaard hart terug naar Moskou, verloor zijn functie
en werd verbannen naar Siberië. Later vinden we hem op een
vissersboot in de Barenszee. Dat verhaal kan je erop naslaan in
'Poolster'.
In 'Rood plein'
is de politieke situatie in de Sovjet-unie drastisch gewijzigd en
Arkady werd gerehabiliteerd. Niet dat de veranderingen zijn werk
als militie-inspecteur vergemakkelijkten. Waar hij vroeger mannen
of vrouwen moest inrekenen die in een dronken bui hun partner de
kop hadden ingeslagen, moet hij nu achter de Russische maffia aan.
Een strijd van David tegen Goliath. De maffia beschikt over geld,
connecties en structuur, Arkady opereert vanuit een steeds verder
afbrokkelend systeem. Maar plantrekker als hij is, weet hij hun
zwakke plekken te vinden. Onder dreiging van gevangenschap krijgt
hij Rudi, de bankier van de maffia, zo ver dat die een microfoontje
in zijn auto laat plaatsen. Voor dit informatie oplevert, worden
zowel Rudi als zijn mobiel kantoor opgeblazen.
Arkady gelooft niet in toeval. Jammer genoeg is hij weer zowat de
enige die deze zaak niet in de doofpot wil stoppen. Als zijn oversten
hem van het onderzoek proberen halen, haalt Arkady een troef boven
en bedingt verder onderzoek in München. Daar huist Radio Liberty
die objectieve info naar Rusland zendt. Eén van de presentatrices
is… Irina. Hoe heeft zij de afgelopen tien jaar doorgebracht?
Heeft ze net zo vaak aan hem gedacht als hij aan haar?
Of wordt het weerzien een grote ontgoocheling?
Ik kan bijna
niet bevatten dat ik Martin Cruz Smith pas recent ontdekte, terwijl
de man al een aardige staat van dienst heeft. Op een volkomen natuurlijke
manier vertelt hij een spannend verhaal, klutst er een schrijnende
liefdesgeschiedenis door, zet een realistische historische achtergrond
neer en bevolkt deze met personages om duimen en vingers bij af
te likken. Ik zie één grote gelijkenis tussen Arkady
Renko en zijn schepper: ze worden allebei ondergewaardeerd. Hoewel
Cruz Smiths nieuwste, 'Wolf eet hond', overal uitermate lovende
kritieken kreeg, merk ik aan het ontbreken van reacties op internet
dat 'de lezer' niet warm loopt voor Cruz Smith. Absoluut onterecht!
Dus, beste lezer, ga nog snel even 'Wolf eet hond' kopen, of zet
zijn naam op je biblijstje of spring eens binnen bij de grootste
ramsj-zaak van de Lage Landen en haal hem voor een zacht prijsje
in huis. Volgens mij ga je je dat niet beklagen.
|
|
Wolf eet hond (2005) Martin Cruz Smith
*****
Het is waarschijnlijk overdreven
om te zeggen dat Cruz Smiths 'Gorki Park' een schokgolf in het
koude-oorlogsdenken veroorzaakte. In elk geval beschreef het de
Sovjet-Unie als een afbrokkelend systeem terwijl de meeste westerlingen
toen nog dachten aan een strak georganiseerde supermacht. De feiten
gaven Cruz Smith gelijk, 'Gorki Park' werd een wereldwijde bestseller
en hoofdpersonage Arkadi Renko kon rekenen op een grote schare
fans.
In 'Wolf eet hond' is die
Arkadi Renko terug. Het is na 'Poolster', 'Rood Plein' en 'Havana
Bay' het vijfde boek waarin hij de hoofdrol speelt. Inmiddels
is hij een burger van het nieuwe Rusland en onderzoekt hij de
moord of zelfmoord van een succesvolle zakenman in Moskou. Waarom
gooit iemand die het helemaal gemaakt heeft zich van de tiende
verdieping? Waarom ligt er zand in zijn flat? Wat is de reden
van de paranoia waar het slachtoffer de laatste tijd aan leed?
Renko vindt aanvankelijk geen bevredigend antwoord op deze vragen.
Hij is zo vasthoudend dat zijn superieur geïrriteerd raakt.
Als de compagnon van het slachtoffer in Tsjernobyl vermoord wordt,
is dat een prima gelegenheid om Renko daar naartoe te sturen,
naar dat besmet gebied, ver weg van Moskou. Arkadi vindt hier
de antwoorden op zijn vragen die samenkomen in een onthutsend
plot.
Meer nog dan de plot, zal
mij de naargeestige sfeer van de verlaten zone rond Tsjernobyl
bijblijven.
Martin Cruz Smith beschrijft dat op zo’n meesterlijke manier
dat je het gevoel krijgt dat je er zelf geweest bent. Dat kan
natuurlijk niet, want de enige mensen die er –tijdelijk-
mogen zijn, zijn onderzoekers. Maar veel ‘illegalen’
keerden terug naar hun huisjes omdat ze een eenvoudig boerenleven,
zelfs met besmet moestuintje, verkiezen boven het opeengepakt
zijn in woonkazernes in een stad waar ze beschouwd worden als
lepralijders. Bovendien is Tsjernobyl dichter bij de graven van
hun geliefden. De vele waarschuwingsborden voor radioactieve straling
houden ook geen stropers of plunderaars tegen.
In een verwoeste maar heroplevende
natuur gaat Renko met een ware doodsverachting op zoek naar getuigen
van de moord. Hij wordt door verschillende mensen geholpen en
Cruz Smith heeft veel aandacht voor hun karakters.
Arkadi Renko zelf is een innemende persoonlijkheid. Briljant,
koppig, introvert en bij vlagen droog-humoristisch.
Prachtig is zijn relatie met Zjenya, een elfjarige weesjongen
die hij af en toe onder zijn hoede neemt. Zjenya zegt geen woord
en kijkt de hele tijd afkeurend en afwijzend, maar blijkt Renko
enorm te missen als die in Tsjernobyl zit. Dat resulteert in zwijgtelefoontjes
die Renko noodgedwongen moet vol babbelen. Een ander karakter
is Eva, die op de dag van de ontsnapping van de wolk radioactieve
deeltjes als jong meisje trots paradeerde in Kiev en vol was van
haar toekomst als ballerina. Nu verzorgt ze de overlevenden in
Tsjernobyl en voelt zich in alle opzichten een lege vrouw.
Wolf eet hond is het eerste
boek van Martin Cruz Smith dat ik lees, maar het maakte zoveel
indruk op me dat het zeker niet het laatste is. Vijf sterren voor
een boek van een man die met recht en reden 'niet alleen de beste
Amerikaanse thrillerauteur, maar ook een van de beste schrijvers
van dit moment' genoemd wordt.
De geest van Stalin (2007) Martin Cruz Smith ***** |
Als het over de thrillers met Arkadi Renko gaat, kan je Martin Cruz Smith met moeite een productief schrijver noemen. Hij verraste in 1981 zowat de hele Westerse wereld met Gorki Park, het boek dat lang voor de val van de Berlijnse muur de instorting van het communisme aankondigde. In dat boek hoort Renko nog bij het Russisch establishment, een positie die hij door zijn onwrikbaarheid snel verliest. Door de veranderingen in het Sovjetrijk wordt hij later gerehabiliteerd, maar van harte is dat nooit gegaan. Getuige daarvan is zijn uitzending naar Tsjernobyl in Wolf eet hond, het vijfde boek met Renko uit 2005, dik twintig jaar na Gorki Park.
Ook in De geest van Stalin bekleedt Renko geen functie met bijzonder aanzien. Hij is opsporingsambtenaar in Moskou onder een ronduit vervelend openbaar aanklager. Hij wantrouwt de meeste van zijn collega’s, vooral Oerman en Isakov, ex-Zwarte Baretten, die furore maakten in de oorlog tegen Tsjetenië. Er gaan geruchten dat dit duo zich laat inhuren als doodseskader, tegen forse betaling uiteraard. Geen enkele officiële instantie hecht daar geloof aan, ten eerste wordt Isakov algemeen beschouwd als een held, ten tweede is hij volop bezig zijn politieke aspiraties waar te maken en met succes: nog even en Isakov is één van de belangrijkste politieke figuren van Rusland.
Met de vasthoudendheid die we kennen uit de vorige boeken, graaft Renko in het verleden van Oerman en Isakov. Het is ook voor hem niet helemaal duidelijk of hij dat doet om de gerechtigheid, dan wel uit wraak: Isakov is er namelijk met zijn vriendin Eva van door. Dat vreet aan een mens, net zoals het weglopen van Zjenja. Over deze twaalfjarige jongen ontfermt Renko zich sinds Wolf eet hond. Hij is een schaakwonder en ondanks zijn schijnbare genegenheid voor Arkadi Renko is hij zonder boe of ba vertrokken en al bijna een week niet meer thuis gekomen. Naast deze privé-besognes moet Arkadi zich ook nog eens bezighouden met enkele moorden, al zijn die vrij normaal te noemen in het ondergesneeuwde Moskou: een ladderzatte vrouw doodt haar al even dronken man en kraamt bij de arrestatie onzin uit over rode draken. Dat heb je als mensen te lang niet naar buiten kunnen: ze beginnen dingen te zien die er niet zijn. Hetzelfde fenomeen manifesteert zich in de metro. Daar zien een aantal reizigers Stalin op het perron. Hij wuift hen vriendelijk toe, waarmee zijn wandaden op slag vergeten lijken en begonnen kan worden met een blinde verering.
Al deze en nog veel meer verhaallijnen brengt Martin Cruz Smith op een onvoorstelbaar ingenieuze manier samen. Hij trekt de lezer voortvarend het verhaal in dat bevolkt wordt door personages van divers pluimage. Hij vergezelt de lezer op een adembenemende tocht doorheen het Rusland van nu, waarin het verleden nog steeds een prominente rol speelt. Cruz Smith boeit, ontroert, intrigeert, choqueert en refereert aan de realiteit. In De geest van Stalin legt hij een vakmanschap aan de dag dat is voorbehouden aan hele grote schrijvers. Het is alweer een tijdje geleden dat ik vijf sterren uitdeelde, maar deze zijn meer dan verdiend.
|
|
|
|