Mistig
In een misdaadroman draait
het vaak om… het motief.
In die zin is de titel van Lescroarts nieuwste niet bijster origineel.
Hij houdt je tijdens het lezen wel de hele tijd alert: wat is het
motief, wat is het motief? Motief waarvan? Wel, van de dubbele moord,
natuurlijk. Op de stinkend rijke Paul Hannover en zijn mooie, jonge,
aanstaande vrouw. Ze worden verkoold teruggevonden in de resten
van hun onlangs gerestaureerde huis, en al snel blijkt dat ze vermoord
werden voor de brand uitbrak.
Dus: wat is het motief? Niet
te ver zoeken… geld natuurlijk! Paul wilde trouwen en zijn
familie zag de erfenis al verbrast worden door de jonge minnares.
Of: Paul schoot als zakenman onder de duiven van een andere firma,
en dat daar wat politiek getouwtrek bijzit hoeft niet te verbazen.
Met deze ingrediënten had Het motief een lekker spannend boek
kunnen worden. Dat is het in deel 1 alleszins jammer genoeg niet.
De hoofdreden daarvoor ligt in een vorig boek van Lescroart. Daar
hadden de steeds weerkerende hoofdpersonages, hoge politieome Abe
Glitsky en zijn vriend advocaat Dismas Hardy, een aanvaring met
rechercheur Cuneo. Dat feit welt in alle hevigheid op als Cuneo
als eerste op de plaats delict komt. Hij is het onderzoek al gestart,
als Glitsky van de burgemeester herself de opdracht krijgt om het
onderzoek in goede banen te leiden. Als water en vuur moeten gaan
samenwerken, krijg je stoom. In Het motief lijkt die stoom op een
deprimerende mist waarbij veel meer aandacht uitgaat naat politiek
incorrect gekonkelfoes dan naar de oorspronkelijke moordzaak. Tijdens
het lezen denk je vooral: wanneer klaart het hier op?
Dat gebeurt vrij onverwacht in deel twee. Lescroart maakt een tijdsprong,
er is een verdachte, advocaat Hardy mag haar verdedigen, en doet
dat met glans. Lescroarts roots als schrijver van rechtbankthrillers
komen hier aan de oppervlakte. Terwijl Hardy zich in de juridische
arena vol overgave vastbijt in zijn tegenstander, gaat Glitsky op
de valreep nog een aantal sporen na. Dat had hij, tussen ons gezegd
en gezwegen, al veel eerder kunnen doen. Je zou denken dat zo’n
bekwaam man zijn prioriteiten beter moet kunnen inschatten. Als
verzachtende omstandigheid mag zijn privésituatie aangehaald
worden.
Zijn tweede vrouw is zwanger en er niet helemaal zeker van of Abe
daar wel zo blij om is.
Opnieuw een item met potentie, maar Lescroart maakt zich er van
af met wat Mona’s hartenrubriekgepieker en een sandwichknuffel
toe. Wel aardig allemaal, maar net niet pittig genoeg.
En daar verandert het verrassende einde helemaal niets aan.
|