Beloftevol begin van nieuwe
serie
Soms moet je jezelf over een
hele berg tegenzin zetten voor je aan een bepaald boek begint. Het
overkwam me met De vermiste man. Ondanks een positieve recensie in
de krant De Morgen, ondanks een aantrekkelijke cover en ondanks een
achterflap waar eigenlijk niks mis mee was. Of toch wel: de voorspelling
van bakken ellende voor het hoofdpersonage. Soms ben ik gewoon niet
in de stemming om die als lezer over me heen te laten komen. Na enkele
weifelende pogingen om het boek toch te lezen, belandde het voor lange
tijd ergens onderaan de stapel nog te lezen.
Toen liet collega-recensent
Ine zich ontvallen dat een lovende bespreking in De Volkskrant haar
nieuwsgierig maakte naar het werk van Compton. Intussen kwam al een
volgend boek uit, Het kille huis. Redenen te over om Comptons eerste
terug op te diepen, en na een bladzijde of dertig kon ik mezelf wel
voor het hoofd slaan dat ik dat al niet veel eerder deed. Wat een
goed boek! Wat een origineel hoofdpersonage! Wat een compacte stijl!
En wat goed dat er een hele reeks rond Sarah Pribek gepland is!
Sarah Pribek is rechercheur
bij de afdeling Vermiste personen in Minneapolis. Bij het begin van
het boek heeft ze geen grote zaak onder handen. Dat vindt ze niet
erg, want daarbij zou ze haar oudere, ervaren collega Genevieve nog
meer missen. Genevieve trok zich terug uit het actieve leven nadat
haar enige dochter verkracht en vermoord werd. De dader werd snel
gepakt, maar kwam door een vormfout vrij. Ergens in het achterhoofd
van Sarah zeurt een stemmetje dat dat haar schuld is. Samen met haar
man Siloh probeerde ze Genevieve zo goed mogelijk bij te staan in
de eerste moeilijke tijd na de dood van haar kind. Maar Genevieve
trok zich terug in zichzelf, het contact wordt steeds moeilijker en
Sarah laat het er stilletjes bij zitten. Ze hoopt dat Genevieve zich
binnenkort weer in staat zal voelen om terug te komen werken.
Gelukkig heeft ze Siloh. Ze is pas twee maanden met deze wat introverte
man getrouwd. Hij is ook politieagent maar aardt niet goed in het
korps. Hij is dus erg blij dat hij een cursus bij de FBI kan gaan
volgen, al moet hij daarvoor Sarah vier maanden achterlaten. Maar
dan verdwijnt Siloh en zodoende krijgt Sarah toch nog een grote zaak:
het opsporen van haar eigen man.
Jodi Compton wisselt vlot tussen
heden en verleden. Stilaan kom je te weten wat er met Genevieves dochter
gebeurde en wat de fatale vormfout is. Je bent er ook bij als Sarah
en Siloh elkaar leren kennen, en tegelijkertijd speur je met Sarah
naar Silohs roots. Er vormt zich een duidelijk beeld van de karakters
van de hoofdpersonages en hun onderlinge verstandhouding. Je hoopt
dat Sarah Siloh gaat vinden, maar tegelijkertijd begin je de moed
te verliezen. Compton houdt er tot op het einde de spanning in. Misschien
was het niet netjes van mij om dit boek zo lang te negeren, maar anderzijds
vind ik het wel ongelooflijk mooi dat ik straks nog naar de boekhandel
kan hollen om Het kille huis aan te schaffen. Want ik wil écht
wel weten hoe het verder gaat!
|