naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z
De duivel van Milaan (2007) Martin Suter *****
Zwitserse precisie en een sage  

Jij. Gaat. Dood.
Deze drie woorden verklaren de gemoedstoestand van Sonia. Ze is gescheiden van de rijke bankier Frédéric Forster. Na een afschuwelijke nacht vindt ze zichzelf terug en ze besluit haar leven een wending te geven. Ze solliciteert, krijgt een baan en samen met haar parkiet Pavarotti reist ze af naar Val Grisch - Zwitserland. Voordat ze het luxe en verveelde leven leidde van bankiersvrouw was ze fysiotherapeute. In het gloednieuwe wellnesshotel in Val Grisch kan ze als zodanig aan de slag.
Het is een merkwaardig hotel met een bloedmooie eigenaresse. En met vreemde gasten zoals: een dronken nachtportier, een pianist, een godsdienstige masseuse, een neuropsycholoog, een homoseksuele fysiotherapeut en een stokoude dame. Ook het dorp Val Grisch herbergt merkwaardige types.
Toch maakt Martin Suter ze nergens tot karikaturen. Hij speelt ermee.

Sonia heeft iets teveel ‘geroken’ aan spirituele middelen en als gevolg daarvan proeft ze vormen, ziet ze geluiden en ruikt ze kleuren. De neuropsycholoog die ze masseert houdt het op ‘synesthesie’ – waarnemingen die in elkaar overlopen. Sonia vindt één werkelijkheid eigenlijk wel genoeg, probeert afleiding te zoeken in fysieke afmatting, maar krijgt haar ‘afwijking’ slecht onder controle. Daarnaast heeft ze ook nog eens het vermogen bijna alles te onthouden waardoor ze niks kan vergeten. Een zegen en een vloek tegelijkertijd. Haar nachten in het hotel kenmerken zich door onrust, de dagen bieden soms enige verlichting.
Op een dag neemt ze kennis van een oude sage. Ze ziet parallellen met de gebeurtenissen in het hotel. Wat is er aan de hand? 

Martin Suter heeft met De duivel van Milaan de Friedrich Glauser Preis 2007 gewonnen, de Duitse prijs voor de beste misdaadroman. De auteur werd in 1948 geboren en heeft meerdere boeken op zijn naam staan. Dat hij een ervaren schrijver is, is vanaf het begin duidelijk. De dialogen zijn helder en scherp. De afwisseling tussen dialoog en verhaallijn is groot en inspireert tot geboeid lezen. De omgeving en het weer in Zwitserland worden tot personages. En er is humor!

In de wereld van de misdaadroman is een hotel met rare gasten een geliefde plaats van handeling. Martin Suter gebruikt dit decor eveneens. Op een eigen en eigentijdse manier. De SMS- berichten tussen Sonia en een vriendin blinken uit door helderheid en zijn een nadere bestudering waard. 
Het verhaal is prettig toegankelijk en leest vlot. Het boek nodigt uit tot voorspellen en mee - puzzelen. Achter het concrete verhaal doemt een tweede verhaal op.

‘De duivel van Milaan doet denken aan een spannend sprookje. Martin Suter houdt de vaart er flink in en tot slot geeft hij een knipoog naar de sage. In het nawoord biedt hij royaal zijn excuses aan aan de VVV-kantoren van Unterengadin. Vanwege de weersomstandigheden in het boek.  

De duivel van Milaan is: spannend, helder, scherp en geestig.  Met de precisie van een Zwitsers uurwerk.

Meer over Martin Suter.
Martin Suter - De donkere kant van de maan ***
Een verhaal dat zich onderscheidt

Martin Suter is een Zwitserse schrijver met een grote staat van dienst. Hij won diverse prijzen met zijn boeken. Zijn vorige boek  De duivel van Milaan was een klein, compact werk van grote klasse.

Onlangs is in Nederlandse vertaling verschenen De donkere kant van de maan. Dit boek dateert uit 2000.
Hoofdpersoon is Urs Blank. Hij is een succesvolle advocaat die een belangrijke rol speelt bij fusies. Hij heeft het prima voor elkaar. In materieel opzicht kan hij zich permitteren wat hij wil en hij heeft een mooie vriendin. Dan ontmoet hij Lucille. Ze is de tegenpool van zijn vriendin. Ze kleedt zich als een hippie en verkoopt onder andere wierook op een vlooienmarkt. Een bepaalde geur trekt Urs aan. Hij maakt nader kennis met Lucille en er ontwikkelt zich een relatie. Lucille neemt hem mee naar een boerderij waar ze – samen met anderen – een trip willen maken met behulp van paddo’s. Urs reageert extreem heftig en vanaf dat moment voltrekt zich een verandering in zijn persoonlijkheid. Hij doet onverantwoorde dingen, past niet meer in zijn vroegere milieu en het lijkt alsof hij zijn geweten kwijt is geraakt. Hoe krijgt hij zijn oude ‘ego’ terug?

Martin Suter schrijft een boeiend verhaal dat aangeduid kan worden als een psychologische thriller. Het boek leest soepel en Suter schrijft zonder overbodige franje. Gevolg is een niet alledaags verhaal over een man die alles overboord gooit en een volstrekt andere levensstijl aanneemt. Hij verdiept zich in alle ins en outs van bossen, natuur, landschappen, paddenstoelen en primitieve survival.
Hij komt in conflict met zijn vroegere milieu en oude waarden en normen lijken verdwenen.
De spanning zit hem in de lotgevallen van Urs , de verandering van zijn persoonlijkheid en zijn onvoorspelbare gedrag. Suter schildert verschillende milieus en maakt hierbij gebruik van humor. De afloopt voelt de lezer aankomen, in die zin is er geen verrassende ontknoping.
Dit is zo’n boek waarvan je over een paar jaar – na het lezen van de tekst op de achterkant – meteen weer weet waarover het ging. Onderscheidend.

Martin Suter