Teveel uitweiding en beschouwing
Vrouweneiland van Inger Frimansson is het eerste boek dat ik lees
van deze Zweedse schrijfster. De hoofdpersoon is Tobias Elmkvist
en hij is schrijver. Zijn vader heeft een ongeluk gehad en hij verleent
tijdelijk hand- en spandiensten op diens boerderij. Zijn vader woont
hier samen met zijn jongere vrouw Sabina. Zij heeft een kind uit
een eerdere relatie, een verstandelijk gehandicapte jongen die verdienstelijk
Elvis kan imiteren. Tobias, de zoon, begint een oppervlakkige relatie
met de vrouw van zijn vader. Een criminele dorpsbewoner krijgt hier
lucht van en probeert uit dit gegeven een slaatje te slaan. Hij
wordt vermoord, sporen worden gewist, de lezer weet wie de dader
is en de vraag is of een ontmaskering volgt.
Vrouweneiland wil maar niet
spannend worden. Toegegeven, het boek bevat aardige passages over
het landelijke Zweedse leven, maar dat valt in het niet bij de traagheid
van het verhaal. Tobias is een schrijver van het type ‘zeurpot’.
Hij vindt tegenslag op zijn weg, is uit beeld, depressief en sombert
over zijn leven. Niet bepaald een daadkrachtig persoon. Sabina,
de vrouw van zijn vader, heeft meer kenmerken die in die richting
wijzen. De romance tussen Tobias en Sabina komt min of meer uit
de lucht vallen. Ik vond hun relatie niet echt aannemelijk.
Het boek lijdt aan teveel beschouwing
en teveel uitweiding. Soms is er een tempoversnelling, maar daarna
kabbelt het voort en worden vooral de egocentrische gedachtes van
Tobias gevolgd. Hij is niet bepaald een hoofdpersoon om je mee te
identificeren, Eigenlijk is de gehandicapte jongen – Adam
- nog het meest sympathieke karakter. Hij heeft wel iets eigens
door zijn Elvis-imitaties en zijn naïeve kijk op het leven.
Al met al bepaald geen voltreffer.
Teveel taal, teveel woorden en te weinig spanning. Best een aardig
boek voor liefhebbers van een beschrijving van het landelijke Zweedse
leven of voor lezers die gedachtegangen van een navelstarende schrijver
boeiend vinden.
Maar spannend? Bijzonder? Onderscheidend? Dat alles niet.
|