naar start | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | t | u | v | w | x | y | z | Meer over Henning Mankell
Honden van Riga (1998) Henning Mankell ****
Soms ontroerend

Het tweede boek uit de 'Wallander-reeks' begint met de vondst van een vlot met twee dode mannen vlakbij Ystad, de woonplaats van Wallander. Dit leidt er onder andere toe dat de politie van Ystad bezoek krijgt van de immer rokende majoor Liepa uit de Letse hoofdstad Riga. In het politiebureau levert de rokende majoor de nodige commotie op. Enige tijd later gaat Wallander voor ondersteuning van een onderzoek door de Letse autoriteiten naar Riga. De sfeer van deze hoofdstad met oude communistische kenmerken wordt door Mankell beklemmend beschreven.

Als Wallander uiteindelijk nog eens illegaal naar Riga afreist begint het meest spannende gedeelte van de Honden van Riga. Bij de zoektocht naar de moordenaar ontmoet Wallander Baiba Liepa en haar medestanders met hun politieke idealen. De strijd van de 'honden' om de macht geeft een beeld van corruptie en machtswellust in een ontredderde samenleving. Natuurlijk ontmoeten we ook weer de altijd mopperende vader van Wallander, Bjork, Svedberg, Martinson, Ebba en de andere collega's op het bureau.

Al met al een spannend boek dat ook verhaalt over de spanningen in de Baltische staten rond 1990. En hierover vertelt Mankell op een toegankelijke manier, zonder dat het te politiek of saai wordt. Zeer spannend, soms ontroerend en goed gedocumenteerd.

Dwaalsporen (2002) Henning Mankell *****

Het boek moet uit

Dwaalsporen, van Henning Mankell speelt zich af tussen 21 juni en 8 juli 1994. Dat zijn 18 dagen. In deze ruim twee weken wordt het Zuid-Zweedse stadje Ystad geteisterd door een ramp. Het begint met een meisje dat zich in een bloeiende koolzaadakker in brand steekt, terwijl heel Zweden in de ban is van de wereldkampioenschappen voetballen. Zo niet commissaris Wallander. Hij werkt dag en nacht aan een zaak die zich zo gruwelijk ontwikkelt dat hij hem nooit zal vergeten. De vaart waarin gebeurtenissen elkaar opvolgen maakt dat het politieapparaat geen adempauze gegund is. En dit brengt Mankell op mij als lezer ook over; het boek moet uit...

Naast de verhaallijn van de misdaad gebeurt er in deze 18 dagen in het privé-leven van Wallander ook het nodige. Zijn vader heeft een crisis, de relatie met zijn dochter is in ontwikkeling en zijn prille liefde voor Baiba Liepa loopt risico,s. Dan zijn er nog andere spannende elementen: wie heeft de huissleutels van Wallander gestolen? Kan Linda, Wallanders dochter, eigenlijk wel vrij rondlopen in Ystad? Als lezer voel je een constante dreiging. Je weet dingen die Wallander niet weet en dit maakt het extra spannend.Het is wederom een lijvig boek: 538 bladzijden. Toch verveelt het geen moment. En de ontknoping betekent dat je je afvraagt wie er nou eigenlijk de echte slechteriken zijn.

Jammer dat uitgeverij De Geus een fout heeft gemaakt bij de vertaling van de Wallander reeks. De Vijfde Vrouw, is in 2001 vertaald, Dwaalsporen in 2002. In de oorspronkelijke Zweedse versie is de volgorde net andersom. Voor wie de Wallander reeks in de juiste volgorde wil lezen is dit misschien een handige tip. Lees eerst Dwaalsporen.

De vijfde vrouw (2002) Henning Mankell ****

Prima boek! Vier sterren

Op 8 februari 2003 komt Midzomermoord uit, het vervolg op De vijfde vrouw. De Mankell-fan wacht in spanning af hoe het verder gaat met Wallander, zijn leven en zijn werk.

De vijfde vrouw is wederom een lijvig boek van 590 pagina's. Het landelijke stadje Ystad wordt kort na de vorige seriemoordenaar weer opgeschrikt door enkele gruwelijke moorden. Deze keer dragen ze een ritueel karakter en hebben een symbolische betekenis De burgers voelen zich onveilig, raken op drift en besluiten tot het oprichten van een burgerwacht. Dit heeft de nodige gevolgen In feite gaat het boek ook over aangepaste buitenkanten waarachter duistere geheimen schuilen. Niet alles is wat het lijkt, als het vernis afgeschraapt is blijft er weinig moois over.

Zoals in alle Wallander boeken krijg je ook in dit boek een beeld van de moderne Zweedse samenleving met zijn verontrustende kanten zoals: geweld, wraak en onverdraagzaamheid. We zien commissaris Wallander aan het werk. Zoals altijd onvermoeibaar met steevast te weinig slaap. Gedegen politiewerk waarbinnen ook fouten gemaakt worden. Een intuïtieve Wallander, bespiegelend om de gebeurtenissen van alle kanten te kunnen bekijken. Nooit cynisch overigens, er is een uitweg, hij zit niet bij de pakken neer en blijft ijveren voor bestrijding van het onrecht.

De meeste tijd weet Mankell mij als lezer te boeien, maar op ongeveer driekwart van het boek vind ik het tempo traag worden. Daarna herstelt hij zich weer. Het laatste deel had, wat mij betreft, ook korter gekund. Pluspunt van dit boek is dat we een geëmotioneerde en kwetsbare Wallander ontmoeten die getroffen is door persoonlijk verlies. Dit leidt tot korte bespiegelingen - tussen al het werk door - over de zin van het bestaan, de liefde en ouder worden. Alle boeken uit de Wallander-reeks zijn verontrustend en zetten je aan het denken over goed en kwaad en over hoe verdorven een samenleving kan zijn. Over normen en waarden, gesproken. Prima boek! Vier sterren.

Midzomermoord (2003) Henning Mankell *****
Spannend is dit boek!

'Op woensdag 7 augustus 1996 kwam Kurt Wallander bijna om bij een auto-ongeluk iets ten oosten van Ystad'. 'De nacht van 8 op 9 augustus werd een van de langste in Kurt Wallanders leven'.
Twee zinnen uit Midzomermoord, die karakteristiek zijn en de spanning opvoeren. Want spannend is dit boek! Nu zijn het 602 bladzijden. De vorige twee boeken uit deze serie telden respectievelijk 539 en 590 pagina's. De klant in de boekhandel zal hier misschien door afgeschrikt worden. Maar dat is echt niet nodig. Het verhaal leest weer als een trein, het is erg toegankelijk en de korte zinnen die Mankell maakt, leveren 'vaart' op.

Svedberg, een collega van Wallander wordt vermoord. Ook vindt men drie dode jonge mensen, neergezet in een soort tableau-vivant. Achter een goede verhaallijn zit weer het verhaal van Wallander. Tot zijn verbazing hoort hij dat Svedberg hem als zijn beste vriend beschouwde. Dit stemt hem extra tot nadenken over leven, dood, verleden en eenzaamheid. Daarnaast tobt hij nu echt met zijn gezondheid. En natuurlijk weer de context van de Zweedse samenleving met alle problemen. Voor mij bepalen deze drie elementen de kracht van de Wallanderreeks: een spannend verhaal, goed uitgewerkte personages die levensecht zijn en een beschrijving van een samenleving die herkenbaar is. Het vervolg op Midzomermoord verschijnt in 2004 bij 'de Geus'. In de Duitse vertaling telt dit boek 574 bladzijden. Ik ben benieuwd hoeveel dat er in de Nederlandse versie zullen zijn.

De blinde muur (2004) Henning Mankell ****
Iets anders stond op het punt te beginnen

De blinde muur van Henning Mankell is geschreven in 1998. In het licht van het centrale thema van dit boek ‘computermisdaad’ is dit een interessant gegeven. Er wordt een dode gevonden bij een pinautomaat. Een taxichauffeur wordt vermoord door twee jonge meiden. Dit alles speelt zich af in en rond Ystad. Het bekende team van Wallander moet aan de slag. Al snel wordt duidelijk dat de computer een centrale rol speelt in dit verhaal. Wallander voelt zich een leek op dit gebied en moet een beroep doen op zijn omgeving waaronder een hacker en zijn jongere collega.

De blinde muur is weer een echte Wallander. Een dik boek van ongeveer 600 bladzijden dat gemakkelijk leest en vaak spannend is. Mankell zet de lezer vele malen op het verkeerde been en er zijn verschillende plotwendingen. De lezer weet soms feiten die Wallander niet weet en dit verhoogt de spanning. Ook staat de menselijkheid van de inspecteur weer op de voorgrond. Je maakt zijn beslommeringen mee, zijn mopperigheid, zijn volhardendheid, het gebrek aan slaap en zijn overpeinzingen.

Soms zijn de zinnen kort en de dialogen snel. Ik heb de indruk dat dit in de loop van de reeks toegenomen is. Dit levert versnellingen op in het verhaal. De plaats, de tijd, de omgeving, het weer, alledaagse gebeurtenissen en menselijke onhebbelijkheden worden consequent ingebracht in het verhaal. Hierdoor ontstaat een context van het gewone dagelijkse leven. Dit staat in schril contrast met de gruwelijke misdaden. Soms levert dit een soort ‘vervreemding’ op. In dit boek wordt - meer dan voorheen - teruggegrepen op eerdere boeken uit de reeks. ‘Je kunt een oude hond geen nieuwe kunstjes leren’, denkt Wallander. Deze uitspraak staat symbool voor het afgeven van het stokje en de opvolging door een nieuwe generatie.

Iets was voorbij.
Iets anders stond op het punt te beginnen.

Een paar kritiekpunten. Wallander komt te gemakkelijk weg met de aanslagen. En soms vervalt hij in herhaling wat bespiegelingen betreft. Dit achtste boek is het sluitstuk van de reeks. De negende grijpt terug in de tijd. Al met al een waardig slot van een gedenkwaardige reeks boeken.
Nieuwe tijden breken aan.

Het graf (2004) Henning Mankell ***
Geslaagd geschenk

‘Het graf’ dateert uit 2004. Dat betekent dat dit verhaal nog niet eerder in boekvorm is verschenen. Ook niet als een verhaal uit het laatste en negende boek van de Wallander-reeks (De jonge Wallander). Voor de Nederlandse lezers zal het een verrassing zijn dat Linda Wallander samenwerkt met haar vader Kurt. Ook Stefan Lindman komt in dit boek voor. Hij is een hoofdpersoon uit een ander boek van Mankell ‘De terugkeer van de dansleraar.’

Wallander heeft al geruime tijd de grote wens om een huis te kopen op het platteland. Ook wil hij een hond. En het allerliefst ook een relatie met een vrouw. Maar het wil allemaal niet echt lukken. Als collega Martinson een tip heeft voor een huis dat hem zou kunnen bevallen, besluit Wallander eens een kijkje nemen. Terwijl hij rondloopt in de tuin struikelt hij over iets. Later vraagt hij zich af wat dit geweest is en gaat terug. Dan vindt hij een vergane mensenhand. Van wie is deze hand? En waar is de rest van het skelet? Dit is het begin van een onderzoek dat zich moet concentreren op gegevens van tientallen jaren geleden. Dat valt niet altijd mee, want de feiten van vroeger liggen niet altijd voor het oprapen.

Tijdens deze speurtocht zijn we weer te gast in Ystad. De bekende personages uit de Wallander serie komen voorbij. En de sfeer is herkenbaar ‘Wallander’ - mijmerend, soms slecht gehumeurd, een beetje somber en altijd gedreven. De couleur-locale is weer zeer herkenbaar en Linda moppert nog steeds op haar vader. Kortom: de hand van Mankell is aanwezig.

Ik heb het verhaal met plezier gelezen. Als geschenk is het goed gekozen. Natuurlijk kan het niet tippen aan een uitgewerkt Wallander verhaal van pakweg 500 pagina’s. Maar een kniesoor die daarop let. Op een bepaalde zin in het boek heb ik een tijdje zitten turen. Wallander vraagt aan een 86-jarige man of zijn vader nog leeft. Doe je dat? Voor de zekerheid moet je het misschien toch wel vragen? Misschien wordt dit verhaal wel verfilmd in het kader van het grote filmproject dat op stapel staat. Wie weet..

De jonge Wallander (2004) Henning Mankell ****
Een sterk uitroepteken

De jonge Wallander is het laatste boek uit de Wallander-serie van Henning Mankell. Het boek bevat vijf verhalen en een voorwoord. In dit voorwoord geeft de auteur een toelichting op het ‘waarom’ van dit boek. Tijdens het schrijven van de reeks ontstonden verhalen in zijn hoofd over hoe het Kurt Wallander – de hoofdpersoon – verging tijdens zijn jonge jaren. Bovendien kreeg hij veel vragen van geïnteresseerde lezers over de jonge Wallander. Als antwoord besloot Mankell vijf verhalen te publiceren die zich afspelen voordat Kurt Wallander op de begindatum van de serie - 8 januari 1990 - uit zijn bed wordt gebeld vanwege een moord.

Het boek bevat vijf verhalen. Het eerste verhaal kenmerkt zich voor mij door een soort onderkoelde humor. Wallander heeft verkering met Mona, maar houdt zich niet aan de afspraken als er werk aan de winkel is. Het lijkt wel alsof hij voortdurend het noodlot tart. Dit moet ooit fout gaan! Een andere oude bekende die we tegenkomen is de oude vader van Wallander. Een plezierig weerzien. Even eigenzinnig als altijd, mopperend op zijn zoon en druk in de weer met zijn schilderijen. Ook hier komen geestige passages voorbij, met name in het verhaal ‘De piramide’.

Daarnaast kenmerkt ook dit boek zich door ouderwets speurwerk. Veel logisch denken, sporen volgen en dwaalsporen uiteindelijk terzijde schuiven. Hard werken met niet altijd het gewenste resultaat, een overeenkomst met het gewone leven. En ook nu wordt de lezer deelgenoot van de dagelijkse beslommeringen van Wallander. Het dagelijkse ritme, de seizoenen, kleine zorgen, grote zorgen, nadenken over het leven en de tijdsgeest binnen een samenleving die zorgen baart. Actueel en herkenbaar in het Nederland van 2004.

De verhalen lezen weer uitermate plezierig en zijn boeiend zonder dat de auteur veel spektakel hoeft te lanceren. Henning Mankell is een begenadigd schrijver en dat wordt in dit boek wederom duidelijk.
Zijn alle verhalen even sterk? Nee, dat niet. Ik vond het tweede verhaal het minst overtuigend. Maar de rest mag er wezen. Een afgerond kort verhaal schrijven is een kunst op zich en in dit boek laat de auteur zien dat hij ook dit vak beheerst. Al met al een waardige afsluiting van de reeks. Mankell wilde met dit boek een uitroepteken plaatsen na de punt die reeds gezet was achter de serie. Dat is gelukt.
Een sterk uitroepteken.

De jonge Wallander
De terugkeer van de dansleraar (2005) Henning Mankell *****
Klasse

‘Mankells eerste grote misdaadroman na de Inspecteur Wallander-reeks’, zo wordt gemeld op de achterkant van De terugkeer van de dansleraar. Na de 9-delige serie met inspecteur Kurt Wallander is een nieuwe periode aangebroken met een nieuwe hoofdpersoon. Grappig detail is dat ergens in ‘De dansleraar’ een verwijzing zit naar een boek uit de Wallander-reeks. Interessant gegeven is dat het verhaal zich deze keer afspeelt op de geboortegrond van schrijver Henning Mankell.

Stefan Lindman is de hoofdpersoon. Hij is 37 jaar en werkzaam bij de politie. Op een dag krijgt hij de uitslag dat hij kanker heeft. Hij gaat met ziekteverlof en moet circa 2 weken wachten voordat de bestraling begint. In de krant leest hij dat een gepensioneerde ex-collega is vermoord in Noord-Zweden. Stefan loopt met zijn ziel onder de arm, weet niet goed hoe hij de twee weken tot de behandeling moet overbruggen en besluit te vertrekken naar het gebied van zijn vermoorde ex-collega genaamd 'Molin'. Deze was ooit een soort mentor die Stefan de kneepjes van het politievak heeft bijgebracht. Sinds zijn pensionering woonde hij erg afgelegen op een boerderij. Daar is hij als het ware afgeslacht. Stefan Lindman was altijd al van mening dat Molin angst met zich meedroeg. Stefan zelf vindt doodsangst op zijn weg sinds hij weet dat hij kanker heeft. Aangekomen in het Noord-Zweedse Härjedalen gaat hij naar het huis van Molin. Daar treft hij de resten aan van een bloederige slachtpartij. Op de vloer bevinden zich merkwaardige voetsporen. Het zijn de basispassen van de tango…..

Stefan Lindman is weliswaar een nieuw gezicht, maar de hand van schrijver Henning Mankell is duidelijk aanwezig. Herkenbaar zijn : de schrijfstijl, de sfeer, de beschrijvingen van de omgeving, de opbouw van het verhaal en de gruwelijke moorden. Stefan lijkt een beetje op Kurt Wallander. Het is geen vrolijke man en de wetenschap dat hij kanker heeft, maakt dat zijn gedachten voortdurend in deze richting afdwalen. Dat doet Henning Mankell overigens briljant. In het verhaal vormen ze een rode draad. Soms zijn ze dermate hypochondrisch dat het enigszins komisch wordt. Er zijn meer luchtige noten in dit boek. Zoals de persoon van Guiseppe Larsson, een inspecteur in het gebied waar Molin vermoord is. Hij lijkt een tegenpool van Stefan Lindman en zijn bijzondere voornaam roept bij menigeen vragen op.

De terugkeer van de dansleraar is een indrukwekkend boek. Henning Mankell is een meesterlijke verteller en bewijst dit wederom. Er zitten meerdere lagen in het boek en het thema ‘angst’ is prachtig uitgewerkt. Het verhaal is spannend, leest soepel, is verrassend en ontroert. Personages komen tot leven, omgeving en context krijgen beeldend gestalte. Zoals altijd belicht Mankell, naast het misdaadverhaal, een maatschappelijk thema tegen een historische context. Deze keer is dat een deel van de Zweeds-Duitse geschiedenis ten tijde van nazi-Duitsland.

Zijn er nog minpunten? Misschien is de besluiteloosheid van Stefan Lindman over al dan niet vertrekken en toch blijven een beetje teveel aangedikt. Maar dit valt voor mij in het niet bij wat dit boek voor de rest te bieden heeft. Namelijk: spanning, een prachtige schrijfstijl en een goed gecomponeerd en ontroerend verhaal over een maatschappelijk fenomeen dat telkens weer de kop opsteekt.
De Duitse lezers hebben Henning Mankell in 2003 voor dit boek beloond met de ‘Bücherpreis’. Gelijk hebben ze!

De terugkeer van de dansleraar