Mooie compacte schrijfstijl. |
De zaak van Münster is het zesde boek in de Van Veeteren-reeks
van Håkan Nesser.
Hij heeft er 10 geschreven, dus we hebben er in Nederland nog
4 te goed.
In dit zesde deel is Van Veeteren zijdelings aanwezig, hij is
nu antiekhandelaar, maar politiemensen vragen nog regelmatig zijn
advies.
Het team van inspecteur Münster krijgt een
zware klus als blijkt dat de oude Waldemar Leverkuhn is vermoord.
Met talrijke messteken is hij gedood. Hij woonde samen met zijn
vrouw op leeftijd, maar zij heeft ook geen idee wie de dader zou
kunnen zijn. Enige tijd later verdwijnen er enkele personen die
in verband staan met deze Waldemar Leverkuhn en ook hierbij staan
de politiemensen voor een raadsel.
Håkan Nesser levert met deze zesde Van Veeteren
weer een gedegen en goed geconstrueerd verhaal af. Zijn personages
mogen er wezen en zijn schrijfstijl is kort, bondig en trefzeker.
Zoals in alle boeken uit de serie blijft in het midden in welk
land de verhalen zich afspelen. Het zou Denemarken maar ook Nederland
kunnen zijn.
Nesser moet het niet hebben van grootsheid of
spektakel. Integendeel. Hij schildert een milieu van gewone politiemensen
en burgers die tegen alledaagse problemen aanlopen. Dit vergroot
de herkenbaarheid.
Stukje bij beetje worden - door gedegen politiewerk - de zaken
opgelost. En daarbij zit het niet altijd mee, ’t is net
het gewone leven.
Van Veeteren is zijdelings aanwezig. Håkan Nesser heeft
hiervoor gekozen om andere politiemensen zoals inspecteur Münster
en Ewa Moreno de ruimte te geven. Hun karakter, leven en strubbelingen
worden geloofwaardig uitgewerkt.
De plot verbaasde mij niet echt, wel de verrassende wending aan
het eind.
Nesser toont zijn vakbekwaamheid door een mooie
compacte schrijfstijl met trefzekere schetsen. Hij heeft weinig
woorden nodig om situaties en personages aanschouwelijk te maken.
En de soms melancholieke toonzetting verdraagt zich verbazingwekkend
goed met de droge humor!
Laat de zevende maar komen!