start | boeken | verfilmingen | leven | links |
Van ‘whodunnit’ naar ‘whydunnit’...
Reginald Wexford, haar beroemde commissaris, en diens assistent Mike Burden waren de hoofdrolspelers van de verhalen die zich afspelen in Kingsmarkham, een fictieve stad. Ruth Rendell was blij verrast toen het boek werd uitgegeven. Ze was, net als elke schrijver, bang dat het niet goed ontvangen zou worden. Het voorschot bedroeg 75 pond. ‘Dat was niet veel, maar het was ook een dun boek’, zegt ze. De zomer daarna werd het ook in Amerika gepubliceerd. Het voorschot was nu beduidend hoger, 15 keer meer dan de Engelse uitgever geboden had. Gevolg was dat ze zich helemaal kon gaan wijden aan het schrijven. Een tweede verhaal bedenken was geen probleem. Daarmee was ze al mee bezig toen het eerste uitkwam.
Al vanaf haar eerste boek laat Ruth Rendell zien dat ze gefascineerd is door de kloof tussen de samenleving en het individu. Hoe kunnen omstandigheden mensen drijven tot gedrag dat de maatschappij als abnormaal beschouwt? ‘Zaken die je belangrijk vindt moet je zo subtiel inbrengen dat de lezer ze als het ware onderbewust oppakt.’ Ze is meer gefascineerd door de motieven voor moord dan door de moord zelf. ‘Hoe kan het dat mensen deze vreselijke dingen doen, het interesseert me niet hoe ze het doen.’ ‘Angst’ speelt een grote rol in haar boeken. Vaak is het een sociale angst. Ze schept personages die het kwade met zich meedragen. Vaak zijn het geremde mensen die een keer zullen losbreken, die dreiging is voelbaar. Ruth Rendell laat zien dat ze een scherp inzicht heeft in de werking van de menselijke geest en in relaties. Ook schept ze geloofwaardige karakters. Haar ‘cliffhangers’ zijn beroemd, haar verhalen realistisch en haar dialogen levensecht. En er is humor. ‘Er moet ook gelachen kunnen worden, anders wordt het allemaal wel erg zwaar en onheilspellend ‘, aldus de schrijfster. Ruth Rendell vindt dat ze in de loop der jaren beter is geworden als schrijfster. Ze bewondert Agatha Christie en P.D James en haar favoriete thriller is ‘De heksen van Molford’ van Josephine Tey, een klassieker, zonder moord of doodslag, uit 1948. Het schrijven. Ruth Rendell leidt een geregeld leven. Na het opstaan ’s ochtends schrijft ze drie tot vier uur. Elke dag eet ze dezelfde lunch. ‘Brood, kaas, salade en fruit. Nooit vlees.’ Ze schrijft ongeveer twee boeken per jaar, dat is meer dan in haar begintijd. Ze wandelt elke dag. Dan overdenkt ze haar verhalen en krijgt nieuwe ideeën. Tijdens het schrijven van een boek deelt ze haar gedachten met niemand. ‘Praten met anderen over het boek zou het proces verstoren.’ Ze doet haar ideeën niet op in kranten of via het nieuws. Vaak hoort ze iets, een zin of een voorval en daarop borduurt ze verder. Politiemensen ontmoet ze zelden, behalve als er bij haar ingebroken wordt. Misdadigers interviewen in de gevangenis om inspiratie op te doen vindt ze overbodig. Ruth Rendell schrapt en corrigeert veel als het verhaal af is. Ooit ergens ontstaat dan een afspraak met de uitgever over de inleverdatum. Daaraan houdt ze zich strikt. Maar er blijven altijd twijfels over de kwaliteit van een boek. ‘Klopt het allemaal wel, is het wel goed genoeg? Vaak begint ze kort daarna aan haar volgende misdaadroman. ‘Ik ken geen ‘writers block’, ik schrijf gewoon.’ Ruth Rendell krijgt soms brieven van mensen die zeggen dat ze schrijver willen worden, ze vragen aan haar hoe je dat moet doen. ‘Ik vind dan dat ze eerst maar eens moeten ophouden aan mij te schrijven. Begin aan je verhaal, is mijn advies.’ Verfilmingen In 1985 werd ‘Wolf to the Slaughter’ (Het tweede levenslicht) bewerkt voor televisie. Het was een groot succes. Daarna zijn bijna alle Wexford-boeken bewerkt tot in totaal 53 uur televisie. Ook is de BBC begonnen met series gebaseerd op de Vine-romans. De films die in het buitenland over haar boeken zijn gemaakt, vindt Ruth Rendell de beste. Engelse filmmakers hebben volgens haar de onprettige gewoonte om in elk verhaal autoachtervolgingen op te nemen.’ De huidige tijd Sinds de dood van haar man in 1999 woont Rendell alleen. Ze vindt zichzelf niet bang aangelegd. ‘Toen er ingebroken was in mijn flat in Notting Hill, heb ik alles maar weer opgeruimd en hoopte dat ze niet terug zouden komen.’ (Dat deden ze wel overigens, 4 keer in totaal.) Rendell vindt zichzelf lichtelijk ‘agorafobisch’. Ze heeft de neiging grote open ruimtes te mijden en vindt de beslotenheid van kleine ruimtes prettig. Vorig jaar beantwoordde Rendell in een uitzending van de BBC vragen van lezers over ‘A Judgement in Stone’. (Het stenen oordeel). In dit programma worden klassiekers besproken. Dat zegt genoeg over de status van dit boek. Het boek is beroemd mede omdat in de eerste zin van het verhaal onthuld wordt hoe de afloop zal zijn. En toch blijft het spannend. Ruth Rendell is nog steeds actief en bevlogen en ze blijft boeken publiceren. |