Arne Dahl - Midzomernachtdroom (2010) ****
Shakespeareaanse bron

Ineens waren woorden niet toereikend meer.

Een televisierecensent vermoordt programmabaas Ronald Swärd. Althans dat wordt gedacht. Verder wordt een Koerdische asielzoeker neergestoken en een Poolse verpleegster met een bijl vermoord. Drie moorden voor het A-Team van de Zweedse politie.

Kersverse commissaris Kerstin Holm neemt afscheid van haar vaste partner Paul Hjelm en moet zich alleen zien te bewijzen aan het hoofd van dit elite-team. Hjelm krijgt ondertussen bij Interne Zaken opdracht een onderzoek te doen naar zijn oud-collega Jorge Chavez. En hoe staat het met gepensioneerd commissaris Jan-Olov Hultin? Hij probeert zich nergens meer mee te bemoeien. De jonge garde, in de personen van agenten Jon Anderson en punkgirl Lena Lindberg, belooft gelukkig heel wat voor de toekomst.

Evenals in de vijf voorgaande boeken verweeft Dahl de verschillende zaken met elkaar via een leidmotief. Geïnspireerd door Shakespeare’s komedie Een Midzomernachtsdroom en omgeven door Chavez’ jazzy bass tunes blijken daders niet te doen wat ze denken en zijn de moorden verweven.

Arne Dahl geeft – zoals bijna elke Scandinavische misdaadauteur – Midzomernachtdroom een maatschappijkritisch tintje. Een rechtvaardige moordenaar - een idealist - maakt onschuldigen schuldig aan de fundamentele ondergang van normen en waarden.

‘Het is een waarschuwing. Deze kant gaat het op met de samenleving.’

Onder de contouren van midzomer creëert Arne Dahl een misdaadroman die in de Scandinavische traditie staat. Een warrig maar tegelijkertijd helder verhaal met een boodschap. En: doorvlochten met humor, zwart en subtiel. De wereld van Arne Dahl is een wereld apart, maar komt als fictie dichtbij werkelijkheid. De Zweedse samenleving komt eng dichtbij de onze.