Twitter Facebook Gastenboek

Hans Pos

Begin september 2011 verschijnt Exit van Hans Pos. Uitgeverij Q heeft hem vragen gesteld. Hieronder het resultaat.

Vragen en antwoorden: Exit - Hans Pos

Interview van uitgeverij Q.  

Waarom heb je EXIT geschreven?

Schrijven zit in mijn bloed. Al tijdenlang koesterde ik de ambitie om eens een verhaal te schrijven dat niet in het keurslijf van een filmscenario geperst hoefde te worden. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en ben ik aan een schrijfavontuur begonnen waarop ik al lange tijd onderhuids aan het broeden was. De tijd was rijp, en het voelde als een soort bevrijding om het ook uiteindelijk in de vorm te kunnen voltooien die ik voor ogen had.

Waarom heb je er een literaire thriller van gemaakt en geen gewone roman?

Het hangt er maar van af welk etiket er op geplakt wordt. Ik denk in de eerste plaats aan het verhaal dat ik wil gaan schrijven – het etiket komt erna. Dat werd ‘literaire thriller’ (mijn uitgever vertelde me op een gegeven moment ‘dat sommige passages eigenlijk literatuur à la Querido waren’). Ik hou wel van het (literaire) thriller genre, maar ben best kieskeurig.

Wat kun je nog meer over EXIT vertellen zonder het verhaal weg te geven, hoe ben je te werk gegaan?

De kern van de vertelling is dat een protected witness gedwongen wordt de beschermende anonimiteit te verlaten en een daad te stellen. Om goed te kunnen begrijpen waarom ze dat doet, is het belangrijk om ook een duidelijk beeld te geven van dat vorige leven. Hoe is ze in dit nieuwe leven verzeild geraakt? Dat zijn ijkpunten die ik heb gebruikt voor de constructie van EXIT.

Je bent scenarist, regisseur en filmproducent van o.a. Sonny Boy. Beïnvloedt dat je schrijven van boeken, en op wat voor manier?

Als je films maakt en schrijft, dan weet je als geen ander dat 1 beeld meer kan vertellen dan 1000 woorden. Wanneer je een boek schrijft ben je dus al snel geneigd om je taalgebruik letterlijk en figuurlijk tot de verbeelding te laten spreken. Dat heb ik bij het schrijven van EXIT duidelijk ondervonden.

Je schrijft ook scenario's. Kun je meer vertellen over interessante verschillen tussen of overeenkomsten met scenario's en boeken?

In scenario’s moet je vaak trucs verzinnen om de psyche van je hoofdpersoon te visualiseren. Je moet als het ware het hoofd van een hoofdpersoon openschroeven, de gedachten er uit laten vliegen, en die vervolgens een visuele vorm en vlucht geven. In een boek heb je als schrijver in principe alle ruimte om uit te wijden over datgene wat een personage voelt en ziet. In een scenario staat 1 pagina voor 1 minuut screeningtime; terwijl een boek al snel uit meer dan 250 dichtbeschreven pagina’s bestaat. Dat alleen al geeft aan dat bijvoorbeeld de ‘vertaalslag’ van boek naar film verre van eenvoudig is, en dat de ‘verboeking’ van een film meestal erg gekunsteld is.

Je bent opgegroeid met literatuur, toneel en film. Je vader, Willy Pos, was onder andere docent en recensent. Heeft dat je schrijven beïnvloed?

Mijn vader was een zeer erudiete Neerlandicus, men noemde hem ook wel ‘taalkunstenaar’ vanwege zijn virtuose woordspelingen, en hij was bovendien decennia lang directeur van de Amsterdamse Toneelschool. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik van hem de interesse en passie heb meegekregen voor taal en de toepassing daarvan. Helaas is dat bij mij pas tot volle wasdom gekomen nadat hij overleden was. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het gevoel had dat hij tijdens het schrijven van EXIT veelvuldig over mijn schouder meekeek. Hij was en blijft voor mij een onzichtbaar klankbord.

Welke auteurs zijn je voorbeelden, en wat zijn je favoriete boeken?

Het oeuvre van Jeroen Brouwers, vanwege zijn onnavolgbare beheersing van de taal en zijn aanstekelijke polemische kracht. Theo Thijssen (Kees de Jongen) ‘Vele mensen schijnen Kees Bakels niet een te hebben gekend..’ Need I say more?* En in het thrillergenre hou ik erg van Scott Turow and Michael Connelly.

Wat zijn je favoriete films en waarom?

The Godfather - omdat het een ode is aan datgene wat cinema zo rijk maakt: een onovertroffen synergie van guts and glory.
The Shawshank Redemption – ontroerend, ingenieus en meeslepend. Een film die ik vrijwel jaarlijks opnieuw in frisse verwondering bekijk.

Je bent regisseur, scenarist en producer van de film Bella Bettien. Leidraad voor de film was het levensverhaal van Bettien Martens. Zij was een jonge Nederlandse vrouw die in de jaren tachtig carrière maakte in de internationale drugswereld. Is er een verband tussen de film Bella Bettien en de literaire thriller EXIT?

Bella Bettien is een interessante voedingsbodem geweest voor EXIT. De film Bella Bettien stopt op het moment dat zij haar eigen leven achter zich moet laten om een nieuw leven te beginnen in een ‘witness protection program’. EXIT gaat verder en vertelt hoe zo’n tweede leven is, en of het haar lukt om de demonen uit haar eerste leven te weerstaan.

Op Youtube zeg je in een interview over het vak van producer: 'filmen is het leukste wat er is'. Vind je dat nog steeds, nu je een boek hebt geschreven dat wordt uitgegeven?

Ik ben bijna geneigd nu te zeggen dat ‘schrijven het leukste is wat er is’. Maar het is vooral de afwisselende combinatie tussen filmen en schrijven, die dit adagium voor mij in stand zal houden.

Wat zijn je verdere plannen als EXIT begin september 2011 in de boekhandel ligt?

Ik zal op dat moment druk bezig zijn met de regie van mijn volgende speelfilm Cop vs Killer. Een spannende thriller, gebaseerd op het gelijknamige boek van Simon de Waal, die ook het filmscenario heeft geschreven.

Ben je van plan nog meer boeken te schrijven?

Jazeker. Het verhaal van mijn volgende boek staat al vast. Het heet De tranen van Tamara en ik heb er vorig jaar in Suriname al wat research voor kunnen doen. Ik sta te trappelen om er mee te beginnen, zodra ik klaar ben met de regie van Cop vs Killer.

In samenwerking met Uitgeverij Q verloten we 5 exemplaren van Exit.

Wil je meedoen aan deze verloting mail dan naar dit adres.

Ondertussen is de inzendtermijn verstreken en zijn de winnaars bekend:

J. Pronk
Den Haag

EP van Kampen
Harkstede

I. de Weger
Gouda

I. Brinkhuis
Doetinchem

M. de Boer
Leeuwarden