Rockne Paradise is huurmoordenaar. Jarenlang vond middelman Henry
Faulk - de man die opdrachten voor kerels als Rockne binnenhaalt
en toewijst - dat Paradise zijn beste kracht was: onopvallend, betrouwbaar,
efficiënt. De samenwerking legde hen beiden geen windeieren.
De laatste tijd lijkt Rockne minder toegewijd en Faulk vreest dat
zijn lievelingsmoordenaar zachtjesaan ontspoort. Rockne zelf weet
ook niet goed wat hem overkomt. Hij heeft het schijnbaar helemaal
gemaakt. Hij is een kei in zijn vak, verdient geld als water, zijn
vrouw en zonen denken dat hij in de kunstmestsector zit en zij wonen
in een kast van een huis. Hij voelt zich niet ongelukkig, maar wel
eenzaam. Hij begint het abnormaal te vinden dat hij zich eerder
thuis voelt in een onpersoonlijke hotelkamer dan in zijn eigen huis.
Bovendien stoort het hem dat hij met niemand over zijn werk kan
praten en dat anderen schijnbaar denken dat hij een kleurloos en
saai mannetje is.
Rockne verzint iets om zijn eenzaamheid te verlichten. Als dat Henry
Faulk ter ore komt, wil die zijn trouwe Rockne een halt toeroepen.
In de wereld van middelmannen en hun huurmoordenaars gaat dat niet
zonder slag of stoot.
'De middelman' boeit door de ongewone materie - het inkijkje in
de wereld van huurmoordenaars en middelmannen -, intrigeert door
de groeiende ontevredenheid tussen Paradise en Faulk en is ongemeen
spannend door de afwikkeling van de plot waar op het eind nog een
forse draai in zit. De geringe omvang van het boek maakt het uitstekend
geschikt om je een paar uurtjes onder te dompelen in een wereld
die je hopelijk niet uit de realiteit kent.
|
|