Meesterlijke vertelling.
'The Godfather' veroorzaakte bij verschijnen in 1969 een schokgolf
door Amerika.
Puzo vertelde op zo’n geloofwaardige manier over de infiltratie
van de maffia in alle lagen van de maatschappij dat vele lezers
besloten dat hij wel een insider moest zijn.
Puzo vond dit het mooiste compliment voor zijn schepping van de
familie Corleone, maar eigenlijk volgde er drie jaar later nog één:
de magistrale verfilming door Francis Ford Coppola.
Met watten in de wangen zette Marlon Brando een figuurlijk onsterfelijke
Vito Corleone neer. Letterlijk legt Vito wel het loodje en wordt
hij als don opgevolgd door zijn jongste zoon Michael.
De fans kregen niet genoeg van de besognes van de Corleones en The
Godfather II en III vertelden episoden uit hun leven die je niet
in het boek terugvindt.
Hoewel The Godfather III inmiddels al weer uit 1990 stamt, zijn
de films nog steeds een verkoopsucces die ook in de recentste kerstfolders
als luxe-DVD-pakket opdoken. Misschien kan De terugkeer van de Peetvader
dit succes nog verder aanwakkeren.
Jarenlang smeekte Puzo’s uitgever om een vervolg op het originele
boek. Puzo weigerde steeds beleefd, maar gaf enkele jaren geleden
aan dat hij er geen probleem mee zou hebben als iemand anders -na
zijn dood- de uitdaging zou aangaan. Puzo overleed in 1999.
Niet lang daarna ging zijn uitgever, samen met Puzo’s familie,
op zoek naar een vervolgschrijver. De keuze viel op Mark Winegardner.
Net als Puzo toen hij The Godfather schreef, had Winegardner al
enkele bejubelde literaire werken op zijn conto staan. Nog een andere
overeenkomst was zijn onbekendheid met de materie. De prof ‘creative
writing’ aanvaardde de opdracht en trok zich twee jaar terug
om zich te verdiepen in het werk van Puzo en de maffia.
Het resultaat mag er zijn!
Winegardner koos ervoor om de leemte tussen het oorspronkelijke
boek en de films op te vullen. 'De Terugkeer van de Peetvader' speelt
zich af tijdens Michaels beginjaren als don, met de Koude Oorlog
en de Cubacrisis als achtergrond. Rode draad is zijn poging om de
nalatenschap van Vito te legaliseren. Heel wat bekenden uit boek
en film komen langszij en krijgen een prominentere plaats, zoals
broer Fredo, Tom en Teresa Hagen, Michaels vrouw Kay en de op Frank
Sinatra lijkende zanger Johnny Fontane.
Michael probeert zijn politieke invloed te versterken, wat mooie
doorkijkjes naar Amerikaanse presidentsverkiezingen en het gekrakeel
daarrond oplevert. Natuurlijk moet de bijna machtigste man van de
onderwereld zijn imperium verdedigen en uitbreiden. Michael blijft
trouw aan het credo van Vito dat je je vijand nog beter moet kennen
dan je vriend. Daarom koestert hij Nick Geraci, een ex-bokser uit
zijn organisatie die even geslepen is als hijzelf. Geraci is om
verschillende redenen uit op wraak. Dat is een tweede verhaallijn
die onvermijdelijk naar de ondergang van Fredo leidt.
Als je de film zag weet je
wat er met Fredo gebeurt, maar Winegardner vertelt op een heldere
en meeslepende manier de achtergronden ervan. 'De Terugkeer van
de Peetvader' is een met vaart en vaardigheid geschreven verhaal.
Winegardner aanvaardde de zware opdracht om een vervolg te breien
aan een successtory en slaagde met succes.
De fans van Puzo’s
boek of the Godfather films zullen hiervan smullen.
Dat heb ik ook
gedaan, al miste ik een diepere psychologische uitwerking van de
karakters. Misschien ligt dan niet in de lijn van Puzo en is Winegardner
er daarom aan voorbij gegaan. Dat vond ik wel jammer, dat je ook
als lezer geen kijk krijgt achter de pokerface van Michael. Ach,
het is niet anders.
In elk geval beantwoordt Winegardner veel vragen
rond de Corleones en zet tegelijkertijd zoveel deuren op een kier
dat een nieuw vervolg niet uitgesloten lijkt. Winegardner zelf liet
al verstaan daar niet afkering van te zijn, dus wie weet. |