start | boeken | auteur | links| Naar andere thrillersites
Charles den Tex werd in 1952 geboren in Camberwell, Australië. Toen hij vijf jaar oud was besloten zijn ouders terug te keren naar Nederland. Hij ging in Leiden naar de middelbare school en bezocht daarna de Foto- en Filmacademie in Londen. Vervolgens werkte hij als leraar Engels in Parijs.
In 1978 keerde hij terug naar Nederland en na een periode van bezinning en studie begon hij als reclametekstschrijver. De volgende stap in zijn carrière was 'bedrijfsadviseur', anno 2008 is hij nog steeds als zodanig werkzaam en heeft inmiddels dus ongeveer 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven.
Het zal dan ook geen verwondering wekken dat zijn boeken zich in de wereld van de multinationals en het bedrijfsleven afspelen. In 1992 begon hij aan zijn eerste boek ‘Dump’ dat echter pas in 1995 verscheen. Het boek is oorspronkelijk in het Engels geschreven. Een uitgever in Engeland leek interesse te hebben, maar meldde na een half jaar dat thrillers niet in hun fonds zaten. In Nederland vond den Tex wel een uitgever en uiteindelijk heeft zijn broer, die vertaler is, de Nederlandse vertaling verzorgd ('Ik kon het echt niet meer, al van het idee werd ik moedeloos'). Dit eerste boek werd meteen met drie sterren beloond door de VN thrillergids en kreeg een nominatie voor de Gouden Strop. Anno 2008 heeft Charles den Tex 9 thrillers geschreven waarvan vijf genomineerd zijn voor ‘De Gouden Strop’. Met ‘Schijn van kans’ (2002) won hij deze prijs. Zijn boeken worden ook door de VN thrillergids met mooie sterren beloond. De auteur kreeg 4 keer 3 sterren en 3 keer 4 sterren. Zijn voorlaatste boek ‘De macht van meneer Miller’ kreeg 5 sterren, het maximale aantal.

Op basis van zijn uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven heeft Charles den Tex een eigen subgenre ontwikkeld: de bedrijfsthriller. Hij combineert een natuurlijke vertelstijl met intelligente, spannende plots. In de pers zijn zijn boeken vergeleken met die van John Grisham, Michael Crighton en Michael Ridpath.
In een interviewin 1998 met Vrij Nederland zegt de auteur: ‘Schrijver? Dat valt nog steeds in de categorie hobby. Mijn beroep is communicatie- en organisatieadviseur, waar ik niet voor gestudeerd heb: ik ben ‘selfmade’. Ik ben begonnen in de reclame en ik schrijf nog steeds voor bedrijven, jaarverslagen en zo. Daar heb ik het nogal druk mee. Zo druk dat ik geen tijd heb om in vrije uurtjes aan een thriller te werken. Als ik een boek schrijf, neem ik een paar maandjes vrij. ‘
Ondertussen leven we in 2008 en de site van Charles den Tex leert dat hij nog steeds actief is als bedrijfsadviseur.
‘Ik heb feeling met het bedrijfsleven. Dus ook een idee hoe mensen in bedrijven doen. In zo’n verhaal chargeer je sommige dingen een beetje, maar ik heb van mezelf wel het idee dat ik zoveel van het bedrijfsleven weet dat ik kan bepalen wat ik chargeer.’
Zijn boek ‘Dump’ schreef hij in 1992 en sommigen vonden het thema 'het dumpen van chemisch afval in Somalië, nogal overtrokken. Maar in 1996 haalde het dumpen van chemisch afval in ontwikkelingslanden opeens de pers. De auteur had blijkbaar een vooruitziende blik.
In 'Code 39' komt Stegger naar voren als personage. In het boek wordt beweerd dat Stegger zo goed is omdat hij ‘bij elk bedrijf dat hij bezoekt, intuïtief de pikorde binnen het bedrijf aanvoelt’. ‘Ik ken dat soort mensen. Dat is precies wat een goede verkoper kenmerkt: hij weet intuïtief of hij, zoals dat in bedrijfstaal heet, met een ‘beslisser’ aan tafel zit of niet. Voor een verkoper is dat cruciaal, omdat hij anders dagen spendeert aan mensen die geen beslissingsbevoegdheid hebben of zelfs niet in de buurt daarvan komen.'

Hoe brengt Charles den Tex spanning in zijn boeken? ‘Om te beginnen denk ik daar nooit over na. Als ik het idee heb, dan ga ik schrijven. Ik denk altijd dat het vanzelf spannend wordt door een herkenbaar mens in een herkenbare werksituatie op te laten lopen tegen machinaties en intriges. En wel zo dat die mens eigenlijk niet zo gek veel keus heeft: hij raakt erin verzeild, wat spannend is, en moet dus ook wat gaan doen. Ik houd niet van spionnen en supermannen, dat soort spanning. Als je mensen heldendaden laat plegen, krijg je van die supermensen die je tien keer een kogel door het lijf kunt schieten en die dan nog niet doodgaan. Daarom heb je andere mensen om het personage heen nodig die een deel van de klus opknappen.'

In een aantal boeken van Den Tex speelt het verhaal zich ver weg van Nederland af. 'Dat heeft te maken met het bedrijfsleven. De echte goede deals worden elders afgesloten.’
Heeft Charles den Tex favoriete auteurs? ‘Ik ben begonnen met Desmond Bagley, Hammond Innes en daarna Nevil Shute. Dat zijn mijn voorbeelden.’
Charles den Tex is 5 jaar lang voorzitter geweest van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs. Vanuit die hoedanigheid heeft hij zich ingezet voor de promotie van de Nederlandstalige misdaadroman.
Zijn boek ‘Claim’ is in 2000 verfilmd door 'Lagestee Film'. Voor het scenario tekenden Dick maas en Gerard Soeteman. Opnames vonden plaats in Buenos Aires en Rotterdam.
Naast misdaadromans heeft de auteur een boek geschreven getiteld ‘Van aai-instrument tot zwaluwstaarten’, het jargon van adviseurs, een geannoteerd woordenboek van het Nederlandse adivseursjargon.
Zijn misdaadroman ‘De macht van meneer Miller’ verscheen in 2005. De recensente van 'De Volkskrant' was laaiend enthousiast. Ook in dit boek wordt de wereld van de multinational beschreven. Deze keer in combinatie met high-tech informatietechnologie. Een enorm spannend boek, dat door zijn thematiek bijna 'on-Nederlands' aandoet. 'Cel' verschijnt over enkele dagen. Wat gaat die boek doen bij de recensenten... Hooggespannen verwahtingen....